حالت شب
  • Friday, 29 March 2024
شیوع گسترده شپش در مدارس اصفهان گزارش نشده است

شیوع گسترده شپش در مدارس اصفهان گزارش نشده است

 به گزارش باخبرباش به نقل از ایرنا رضا فدایی اظهار کرد : امسال مواردی از آلودگی به شپش در برخی از مدارس اصفهان گزارش شده اما به شکل گسترده نبوده است.

وی اظهار داشت: در ۲ سال گذشته کلاس های درس در مدارس بصورت حضوری برگزار نمی شد بنابراین ما امکان معاینه دانش آموزان را نداشتیم اما از امسال که کلاس ها بصورت حضوری برگزار می شود این کار در حال انجام بوده و مواردی  مشاهده شده است.

وی درباره انتشار مطلبی در شبکه های اجتماعی مبنی بر " جولان شپش در مدارس اصفهان" تصریح کرد: چنین چیزی به هیچ عنوان مطرح نبوده است و افزایش یا جولان نداشتیم.

فدایی خاطرنشان کرد: ما در سال های گذشته (قبل از دوران کرونا و غیر حضوری شدن مدارس) نیز مواردی از آلودگی به شپش در مدارس داشتیم.

وی به خانواده ها و دانش آموزان توصیه کرد که بهداشت پوست و مو را رعایت و با کارشناسان بهداشت برای معاینه موی دانش آموزان همکاری کنند و درمان به موقع بعد از تشخیص را جدی بگیرند.

شپش (پدیکلوزیس)، حشره ای بدون بال و دارای یک تا دو میلی‌متر طول است که در بدن انسان زندگی و از خون آن تغذیه می کند.
شپش سر با تماس نزدیک سر و به اشتراک گذاشتن کلاه، شانه، روسری و سنجاق منتشر می شود، هرچند شپش سر مشکلی خطرناک نیست اما می تواند باعث خارش شدید و غیرقابل تحمل شود.
این نوع شپش بیشتر در اجتماعات مانند مدارس، مهد کودک ها، پادگان ها و زندان ها مشاهده می شود و اگر یک نفر به آن آلوده باشد از طریق وسائل شخصی یا تماس منتقل می شود.
علامت هشدار دهنده این عارضه، خارش های ناحیه سر است و هنگام معاینه موی سر افراد مبتلا، زواید سفید رنگی به نام 'رشک' به موی آنها چسبیده است که این زواید، تخم شپش بوده و فرق آن با پوسته یا شوره سر این است که این رشک به مو چسبیده شده و با فشار دادن از موی سر جدا نمی شود ولی پوسته سر به راحتی توسط دست جدا می شود.
ابتلا به شپش، یک نوع آلودگی بشمار می آید و در ردیف بیماری ها نیست و در صورت تشخیص، به راحتی قابل رفع است اما اگر به این آلودگی توجهی نشود، بسیاری از اطرافیان را نیز مبتلا خواهد کرد.

دیدگاه / پاسخ