حالت شب
  • 09 بهمن، 1401
صبحانه وعده غذایی ضروری برای سلامتی جسم و روان کودکان

صبحانه وعده غذایی ضروری برای سلامتی جسم و روان کودکان

۲۴ مهر، روز جهانی تغذیه سالم نام‌گذاری شده است. هرچند که تغذیه سالم، سلامت زندگی همه شهروندان را تضمین می‌کند، اما کودکان و نوجوانانی که به مدرسه می‌روند به علت قرار داشتن در سن رشد، نیازمند تغذیه خاص‌تری هستند تا بتوانند هم رشد و هم وضعیت تحصیلی بهتری داشته باشند. برای دانش آموزان برنامه غذایی مفید دارای ترکیبی از همه گروه‌های غذایی به ویژه پروتئین حیوانی و مواد غذایی که سرشار از املاح، مواد مفید و ویتامین‌ها است.

مسعود دهقانی، رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان  اظهار کرد: کودکان، طیف وسیعی از جامعه و ارزشمندترین سرمایه ملی کشور هستند و سلامت کشور به سلامت کودکان بستگی دارد که صبحانه یک وعده ضروری و مهم برای حفظ سلامت جسم و روان کودکان است.

وی افزود: یک صبحانه مغذی باعث بهبود عملکرد مغز به ویژه برای تقویت حافظه و یادگیری می‌شود و ضمن کاهش گرسنگی در طول ساعت مدرسه، می‌تواند باعث کاهش حواس پرتی و افزایش عملکرد تحصیلی شود.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان، افزود: صبحانه مقوی، شامل انواع نان به ‌ویژه نان‌های تیره و سبوس‌دار مثل سنگک است که در کنار مواد غذایی حاوی پروتئین مانند پنیر و تخم‌مرغ استفاده شود و همراه کردن این اقلام غذایی با شیر و مغز دانه‌هایی مثل گردو به تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن دانش آموزان کمک خواهد کرد.

دهقانی تصریح کرد: بسیاری از دانش آموزان به‌طور منظم صبحانه نمی‌خورند در حالی که پژوهش‌ها نشان می‌دهد میزان پرخاشگری، افسردگی و کمبود مواد مغذی در بین دانش‌آموزانی که صبحانه می‌خورند نسبت به افرادی که صبحانه نمی‌خورند به مراتب کمتر است.

 رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان گفت: دانش‌آموزان علاوه بر سه وعده غذایی اصلی به میان وعده هم نیاز دارند و باید برای نگه ‌داشتن قند خون در حد طبیعی، حتماً میان وعده‌های سالم، استفاده کنند تا فعالیت سیستم عصبی و عملکرد مغز آنها در حد مطلوب باقی بماند.

وی تأکید کرد: خوردن صبحانه سبب کنترل اشتها شده و میل به شیرینی‌ها را کاهش می‌دهد. نخوردن میان وعده‌ها باعث کاهش قند خون می‌شود که می‌تواند با پرخاشگری، عدم توجه کافی به درس در کلاس، عدم تمرکز و یادگیری کافی همراه باشد.

دهقانی گفت: بهترین میان وعده‌ها برای دانش‌آموزان لقمه نان و پنیر و گردو، انواع میوه‌ها، سبزیجات تازه، میوه‌های خشک مانند برگه میوه‌ها، کشمش و انجیر خشک و موز و توت خشک، مغزدانه‌ها مانند گردو، فندق، پسته و بادام، شیر و بیسکویت‌های سبوس‌دار است.

وی تصریح کرد: میان وعده‌هایی مانند چیپس، پفک و ... نه تنها ارزش غذایی کمی دارند، بلکه یکی از علت‌های اضافه وزن و چاقی در بین دانش آموزان بوده که امروز گریبان گیر آنها شده است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان، افزود: وعده ناهار می‌تواند شامل انواع غذاهای مرسوم ایرانی باشد، به شرط آنکه میزان چربی این غذاها زیاد نباشد. غذاهای سرخ کرده محدود شده و همراه با ناهار حتماً یک واحد لبنیات (مانند ماست) و یک واحد سبزی (مثل سبزی‌خوردن، سالاد، خیار یا گوجه مصرف شود.

وی تصریح کرد: اگر دانش آموزان وعده غذایی ناهار خود را از مدرسه تهیه می‌کنند بهتر است بیشتر روزها از سایر غذاهای سنتی که در مدارس سرو می‌شود استفاده کنند.

دهقانی تأکید کرد: دانش‌آموزانی که امکان صرف ناهار در مدرسه را ندارند و دانش‌آموزانی که بیشتر اوقات از غذاهای ناسالم استفاده می‌کنند بهتر است یک‌لقمه‌نان و پنیر به همراه داشته باشند تا در ساعت ناهار، به‌عنوان یک میان وعده مصرف کنند تا برای خوردن ناهار به منزل برسند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان،گفت: بعضی از مواد غذایی در افزایش تمرکز دانش آموزان نقش بسیار مؤثری دارند، به‌طور کلی خوراکی‌هایی که مانع کم‌خونی و فقر آهن در کودکان می‌شوند می‌توانند به افزایش تمرکز کودکان نیز کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: بنا بر آمار، کودکان رقمی برابر با ۳۰ هزار و ۴۱۸ نفر از شهروندان ساکن در شهرستان کاشان را شامل می‌شوند که درصد بالایی از آن‌ها در مراکز، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت از نظر سلامتی غربالگری و در صورت داشتن مشکلات سلامتی مورد حمایت قرار دارند.

دیدگاه / پاسخ