حالت شب
  • Wednesday, 24 April 2024
طغیان بیماریهای در اصفهان با بهم خوردن تعادل اکوسیستم

طغیان بیماریهای در اصفهان با بهم خوردن تعادل اکوسیستم

محقق و پژوهشگر حوزه زایند‌رود گفت: بدنبال خشکی تالاب گاوخونی و بهم خوردن تعادل اکوسیستم شاهد ظغیان بسیاری از بیماریها در استان شدیم.

به گزارش خبرنگار باخبرباش محمد مهدی عبدلی ، حجت السلام حمیدرضا صادق‌زاده با انتشار مقاله‌ای در حوزه " نقش حقابه زاینده‌رود در توسعه اصفهان و کشور"، اظهار داشت: خشک شدن تالاب گاوخونی موجب آسیب دیدن تنوع گیاهی و جانوری در حوضه زاینده رود شده و عوامل بیماری‌زا را شکل داده است.

وی بیان داشت: مشکلات زیست محیطی که به دلیل خشکی تالاب گاوخونی و رها شدن بسیاری از اراضی کشاورزی و عدم تغذیه پوشش گیاهی مراتع حوزه زاینده رود شکل گرفته است، مشکلات غیر قابل جبرانی را به وجود خواهد آورد.

نویسنده مقاله" نقش حقابه زاینده‌رود در توسعه اصفهان و کشور" گفت: زاینده رود و ایجاد مدنیت در این حوضه، با وجود این رود شکل گرفته که فلات مرکزی و این حوضه بدون زنده‌رود یقیناً دچار مشکل شده است.

وی تصریح کرد: مشکلاتی که هم اکنون دراثر خشکی تالاب و فصلی شدن رودخانه زاینده رود بروز داده شده ، بخش بسیار کوچکی از عوارضی است که در آینده ایجاد خواهد شد و یقیناً اگر با سرعت و بدون فوت وقت و با استفاده از تمام ظرفیت‌های دولتی و غیر دولتی برای حل مشکل زاینده‌رود اقدام نشود، به خودی خود طبیعت این حوضه، دراثر عدم اجری آن، شرایط را به جایی خواهد رساند که قدرت طبیعت اجازه بازسازی و اصلاح آن را نخواهد داد.

جانشین مجمع رهروان امربه معروف و نهی ازمنکر استان اصفهان گفت: افرادی که تصور می‌کنند، جایگزینی برای زاینده‌رود دائم ،تالاب گاوخونی و این اکوسیستم ایجاد می‌کنند، سخت در اشتباهند.

حجت السلام صادق‌زاده ادامه داد: استفاده از تمام ظرفیت‌های بکار گرفته شده برای احیای دائمی زاینده‌رود، ارزانترین، موثرترین، مطلوب ترین، نتیجه بخش‌ترین و ممکن‌ترین کاری است که برای پیشگیری از ایجاد مشکلات بیشتر باید انجام دهند.

وی بیان داشت: مهاجرت‌ها، تغییر کاربری‌ها، از دست رفتن بسیاری از مشاغل که در طول تاریخ و یا سال‌های معاصر با صرف هزینه‌های نجومی ایجاد شده با خشکی زاینده‌رود از بین خواهد رفت که مسائل اجتماعی و امنیتی فراوانی رقم  میزند و تاثیرات منفی زیادی در اعتقادات معنوی و مذهبی مردم بوجود می آورد.

این محقق و پژوهشگر ادامه داد: هچنین افزایش آمار بزهکاری‌، ترک تحصیل‌ها و از هم‌پاشیدگی‌های بسیاری از زندگی‌ها و تأخیر در ازدواج‌ها و غیره را بوجود خواهد آورد کما اینکه در همین سالهای اخیر، شاهد بسیاری از اتفاقات ناگوار بودیم.

دیدگاه / پاسخ