حالت شب
  • Thursday, 02 May 2024
عوارض شیمی درمانی چیست؟

عوارض شیمی درمانی چیست؟

شیمی درمانی یکی از سه رکن اصلی درمان سرطانها میباشد، دو رکن دیگر، جراحی با سابقه چندهزارساله و پرتودرمانی با سابقه صدوبیست ساله هستند.

هر کدام از این درمانها و اصولا هر درمانی عوارضی دارد. درمانها از سوی پزشکان برای بیماران تجویز میشوند و طبیعتا پزشک با تجربه همیشه سبک سنگین کرده ودرمان با عوارض کمتر را برای بیمارش انتخاب میکند.

اکثر افراد پیش زمینه هایی از عوارض شیمی درمانی دارند که خیلی اوقات این پیش زمینه ها منجر به ترس و حتی خودداری از مراجعه بیمار به پزشک میشود. باید گفت که همراه با پیشرفتهای علم پزشکی، عوارض درمانها و خصوصا شیمی درمانی روز به روز کمتر میشود.

بسیاری از بیماران پیش زمینه ریزش مو و طاسی سر بر اثر شیمی درمانی دارند، در ابتدا متذکر میشوم که حتی اگر تمام موها بر اثر شیمی درمانی بریزند، حدود یک ماه پس از خاتمه شیمی درمانی مجددا شروع به رویش مینمایند. جالب است بدانید از حدود یکصد داروی شیمی درمانی کمتر از ده دارو منجر به ریزش مو و طاسی سر میشوند و بقیه داروها با موهای سر کاری ندارند، علاوه بر آن اگر بیماری واقعا ریزش موی سر برایش خوشایند نباشد میتواند قبل از شروع درمان با پزشکش مشورت نماید، احتمال این هست که پزشک بتواند داروهایی برای بیمار انتخاب کند که ریزش مو نداشته باشد یا کمتر داشته باشد.

بسیاری از بیماران نگران تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی هستد، درصورتی که مجددا باید گفت تعداد کمی از داروهای شیمی درمانی باعث تهوع و استفراغ میشوند، مضافا به این که پزشکان معمولا قبل و پس از شیمی درمانی از داروهای ضدتهوع برای بیماران استفاده میکنند تا دوره شیمی درمانی آرامی داشته باشند. متاسفانه این نگرانی میتواند منجر به تلقین منفی شده و این تلقین منجر به تشدید تهوع و استفراغ و یا حتی بروز تهوع و استفراغ در بیماران قبل از شروع شیمی درمانی شود. پس بیماران حتما راجع به نگرانیشان با پزشک معالج صحبت کرده و اطلاعات لازم را کسب کنند.

پیش زمینه دیگری که بسیاری افراد دارند دردناک بودن شیمی درمانی است. غیر از یکی دو دارو که ممکن است در عرض چند روزپس از شیمی درمانی در بعضی افراد درد استخوانی ایجاد کند اصولا شیمی درمانی درد حین تزریق، موضعی یا منتشر ندارد.

برای خدمات شیمی درمانی به دکتر فرهاد قدیری شیدانی در مرکز جامع تشخصی درمانی رسا واقع در اتوبان آقابابایی (جنوب به شمال) بعد از رو گذر حکیم شفائی،خیابان سپهر شهرک سلامت طبقه بی دو  مراجعه کنید.

دیدگاه / پاسخ