حالت شب
  • Saturday, 27 July 2024
مریم جواهریان:دوگانه ناعادلانه بالای شهر- پایین‌شهر در مدیریت شهری برچیده شود

در جامعه شاد و بانشاط خروجی آمار اقتصادی، تولیدی، موفقیت‌های فرهنگی، ورزشی، هنری و سلامت عمومی بالاست

هشدار یک فعال فرهنگی و چهره علمی برای افزایش نشاط اجتماعی:

مریم جواهریان:دوگانه ناعادلانه بالای شهر- پایین‌شهر در مدیریت شهری برچیده شود

 جواهریان معتقد است تحقق عدالت اجتماعی در مدیریت شهری، تقسیم تسهیلات و امکانات، مشاغل و فرصت‌ها نه‌تنها سبب افزایش نشاط اجتماعی می‌شود بلکه باعث افزایش موفقیت مدیریت شهری و کاهش مخارج شهرداری شده و این باور ناعادلانه و دوگانه (بالای شهر- پایین‌شهر) و تقسیم امکانات بر اساس میزان رفاه و پرداخت مالیات در کنار بوروکراسی اداری باید از نظام مدیریت شهری برچیده شود.

به گزارش پایگاه خبری باخبر باش، فضای رخوت و سردرگمی، چهره‌های عبوس، بازارهای خالی، مشاجره‌های خیابانی و عبور رهگذران با چهره‌های ناشاد و درهم‌کشیده، تنها تعدادی از تصاویر موجود در جامعه‌ای است که نشاط اجتماعی از آن رخت بسته است. این کاهش نشاط اجتماعی قطعاً سبب شکست و فروپاشی جامعه در بزنگاه‌های تاریخی شده و رشد و توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و همبستگی ملی را به مخاطره می‌اندازد.

مریم جواهریان  در این ارتباط به خبرنگار ما، گفت: تحقق عدالت اجتماعی و اینکه مردم طعم شیرین عدالت در تقسیم منابع و فرصت‌ها را بچشند، یکی از عوامل ایجاد و تقویت روحیه نشاط اجتماعی مردم است.

تقسیم عادلانه منابع و مقابله با فساد سبب افزایش اعتماد و مشارکت شهری

وی  بابیان اینکه در جامعه شاد و بانشاط خروجی آمار اقتصادی، تولیدی، موفقیت‌های فرهنگی، ورزشی، هنری و سلامت عمومی بالاست، افزود: در جامعه‌ای با شاخص‌های ضعیف اقتصادی و تولیدی هم قطعاً نشاط عمومی پائین و بالطبع موفقیت‌ها در عرصه‌های مختلف نیز ناچیز است و این عوامل لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

وی ادامه داد: تقسیم عادلانه منابع شغلی و امکانات شهری، تقسیم امکانات رفاهی و تفریحی در همه مناطق شهر به‌طور مساوی، ایجاد دستگاه‌های اداری پاک و مقابله با عناصر فساد، دوری از رفتار قشری‌گرایانه و حزبی در مدیریت شهر و شایسته‌سالاری در استفاده از نخبگان از عواملی هست که می‌تواند در تقویت روحیه نشاط اجتماعی و همبستگی شهروندان مؤثر باشد.

افزایش مشارکت شهروندان و کاهش مخارج شهرداری در گروی عدالت شهری

جواهریان که کارشناسی ارشد رشته فلسفه و تاریخ آموزش و پرورش اضافه کرد: زمانی که این اتفاقات و تصمیم‌گیری‌های عادلانه رخ دهد قطعاً علاوه بر اینکه دیوار بی‌اعتمادی به مدیریت شهری کوتاه می‌شود، شاهد افزایش مشارکت شهروندان در فعالیت‌های اجتماعی – شهری و سرمایه‌گذاری شهروندان در عمران و آبادی شهر و انجام داوطلبانه مسئولیت‌های اجتماعی خواهیم بود که قطعاً به سود اقتصادی و افزایش توان مدیریت شهری منجر خواهد شد.

جواهریان عنوان کرد: ایجاد اعتماد عمومی و تقویت این باور که مدیران شهری و شورای شهر خادمان مردم و بازوی اجرای مطالبات مردمی هستند، نه‌تنها یک مسئله مهم در افزایش توان مدیریتی است بلکه این اعتماد و رفاقت با شهروندان که قطعاً تنها با القای حس عدالت اجتماعی و شهری ممکن است، سبب سودآوری و تسهیل اداره شهر می‌شود.

نشاط اجتماعی و مشارکت شهروندان میلیاردها تومان سودآوری برای شهرداری دارد

جواهریان به عنوان یک چهره فرهنگی بیان کرد: به‌طور مثال افزایش اعتماد و باور عدالت اجتماعی و شهری، اگر سبب شود که شهروندان بعد از سال‌ها در تفکیک پسماند و زباله‌ها از مبدأ اهتمام ورزند منجر به سالانه میلیاردها تومان صرفه‌جویی در مخارج شهری و کمک به محیط‌زیست می‌شود ولی زمانی که مردم خدای‌نکرده از مدیریت شهری چهره‌ای در نظر داشته باشند که تنها در پی کسب درآمدهای هنگفت از عوارض و ساخت‌وساز و... است، بدیهی است که تفکیک زباله را هم وظیفه شهرداری بدانند و بگویند برای این کار پول پرداخت کرده‌اند.

وی یادآور شد: ایجاد تسهیلات و امکانات تفریحی شهری به‌طور یکسان در تمامی شهر، بدون توجه به میزان پرداخت مالیات، دوگانه ناعادلانه بالای شهر- پایین‌شهر را از بین خواهد برد و سبب تقویت مشارکت عمومی و افزایش چند برابری موفقیت مدیران شهری می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پایان بخشی به بوروکراسی تأسف‌بار موجود در عصر دیجیتال و اینترنت و هدر دادن وقت شهروندان و بازی با اعصاب مردم نیز از مواردی است که باید برای بازگشت نشاط اجتماعی از مدیریت شهری برچیده شود.

دیدگاه / پاسخ