حالت شب
  • Monday, 29 April 2024
مراجعه کودکان اصفهانی برای تزریق واکسن کرونا کمتر از حد انتظار است

مراجعه کودکان اصفهانی برای تزریق واکسن کرونا کمتر از حد انتظار است

به گزارش باخبرباش به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، پژمان عقدک، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: همه امکانات و زیرساخت‌های لازم برای واکسیناسیون کرونا مانند فضای فیزیکی، نیروی انسانی و سبد واکسن در استان فراهم است اما تاکنون خانواده‌ها مراجعه متناسب با این امکانات برای تزریق واکسن به کودکان خود نداشته‌اند.

وی با بیان‌ اینکه پوشش واکسیناسیون کرونا برای کودکان ۵ تا ۸ سال در استان اصفهان حدود ۳.۵ درصد و برای کودکان ۹ تا ۱۱ سال حدود ۱۰ درصد است، خاطرنشان کرد: اجباری برای تزریق واکسن کرونا به کودکان وجود ندارد اما بدون شک، تزریق آن در افزایش ایمنی در برابر بیماری کووید-۱۹ موثر است.

عقدک هشدار داد: این درد بزرگی است که کودکی بشدت به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شود یا بر اثر آن فوت کند و والدینش بگویند امکان تزریق واکسن به فرزند خود را داشتند اما از آن استفاده نکردند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه استقبال خانواده‌ها برای تزریق واکسن کرونا به نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال در استان خوب است، افزود: تاکنون ۸۳ درصد از گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال در استان نوبت نخست و ۷۰ درصد نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

وی میزان پوشش نوبت سوم واکسیناسیون کرونا در استان را حدود ۳۵ درصد اعلام و تصریح کرد: مراجعه مردم برای تزریق دُز سوم نیز متناسب با انتظار و امکانات موجود نیست.

عقدک با اشاره به اینکه مسائل مختلفی در این زمینه تاثیر دارد، اضافه کرد: فضای مجازی و انتشار برخی مطالب بویژه در باره شدت کمتر سویه اُمیکرون در مقایسه با سویه دلتا، در این زمینه موثر بوده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین با اشاره به تغییر رنگ‌بندی همه‌گیری بیماری کرونا در استان گفت: از امروز کلانشهر اصفهان از وضعیت قرمز(بسیار پُرخطر) خارج و وارد وضعیت نارنجی(پُرخطر) شد که نشان دهنده بهبود رنگ‌بندی و کاهش مراجعه بیماران سرپایی و میزان بستری است.

عقدک اضافه کرد: اگر روند کاهشی مراجعه بیماران سرپایی و بستری در بیمارستان‌ها به همین روال پیش رود تا هفته آینده تعداد بیشتری از شهرستان‌های استان زرد یا نارنجی می‌شوند.

وی با بیان‌اینکه در زمان حاضر با وجود کاهش میزان بستری و بیماران سرپایی با اعداد قابل توجه مرگ و میر مواجهیم، اظهار امیدواری کرد که یک تا ۲ هفته آینده، میزان مرگ و میر نیز روند کاهشی پیدا کند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود موج ششم کرونا در فروردین و اردیبهشت سال آینده فروکش کند، اظهار داشت: با توجه به روند همه‌گیری کرونا، بعید نیست در تیر و مرداد سال آینده موج جدیدی ایجاد شود اما امیدواریم که سویه جدید و کُشنده‌تری شیوع نیابد.

عقدک درباره پایین بودن آمار بستری و مرگ و میر در موج ششم کرونا در مقایسه با موج پنجم خاطرنشان کرد: مسائلی مانند کمتر بودن شدت بیماری بر اثر سویه امیکرون در مقایسه با سویه دلتا و واکسیناسیون مردم، در این زمینه موثر بوده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بر اساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکنون حدود ۸۶ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان نوبت نخست، حدود ۷۶ درصد نوبت دوم و حدود ۳۵ درصد نوبت سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: همچنین بر اساس آخرین رنگ‌بندی همه‌گیری بیماری کووید-۱۹، شهرستان‌های بُرخوار، خمینی شهر و آران و بیدگل در وضعیت زرد (خطر متوسط)، اردستان، اصفهان، خور و بیابانک، دهاقان، شاهین شهر و میمه، فلاورجان، گلپایگان، نطنز، کاشان و لنجان در وضعیت نارنجی (پُر خطر) و سایر شهرستان‌ها در وضعیت قرمز(بسیار پُرخطر ) قرار دارند.

دیدگاه / پاسخ