حالت شب
  • Saturday, 27 April 2024
معرفی مشاهیر اصفهان در نگاه کویر این بار کیومرث پوراحمد

معرفی مشاهیر اصفهان در نگاه کویر این بار کیومرث پوراحمد

کیومرث پوراحمد (۲۵ آذر ۱۳۲۸ – ۱۶ فروردین ۱۴۰۲) فیلم‌ساز و نویسنده ایرانی بود. او یکی از مهم‌ترین فیلم‌سازان نسل بعد از انقلاب ۱۳۵۷ بود که در دهه‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۸۰ چندین فیلم و سریال ساخت. او در اواخر دهه ۱۳۶۰، مجموعه تلویزیونی قصه‌های مجید را بر اساس داستانی به همین نام از هوشنگ مرادی کرمانی کارگردانی کرد. او برای خواهران غریب (۱۳۷۴) برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر شد. اتوبوس شب (۱۳۸۵) نیز جوایزی کسب کرد. پوراحمد در ۱۴۰۰ رمانِ همه ما شریک جرم هستیم را نوشت و دو سال بعد، در ۷۳ سالگی، از دنیا رفت.

محمد رضا حسنی -نگاه کویر- کیومرث پوراحمد ۲۵ آذر ۱۳۲۸ در نجف‌آباد اصفهان زاده شد. مادرش پروین‌دخت یزدانیان بود که سال‌ها بعد در مجموعه تلویزیونی پوراحمد، قصه‌های مجید، حضور داشت. او با مهرانه ربّی ازدواج کردو دخترش، مریم پوراحمد، نیز در فیلم شب یلدا به ایفای نقش پرداخته‌است. پوراحمد زندگی‌نامه خود را در کتابی تحت عنوان کودکی نیمه‌تمام منتشر کرده‌است. فیلم مستندی درباره زندگی پوراحمد به نام به خاطر کیومرث به کارگردانی مازیار هاشمی در سال ۱۳۹۴ ساخته شد.

پوراحمد فعالیت خود را با نقدنویسی به‌خصوص در ماهنامه فیلم آغاز کرد و از ۱۳۵۳ با دستیاری کارگردان در مجموعه تلویزیونی آتش بدون دود ساخته نادر ابراهیمی وارد فیلم‌سازی حرفه‌ای شد. او در سال ۱۳۵۷ فیلمنامه فیلم قصه خیابان دراز را نوشت که چندان دیده نشد.

 سال ۱۳۵۵ برای آنکه مجوز ساخت فیلم در کانون را بگیرد فیلم کوتاه هدف را با اقتباس از قصه بهرام صادقی ساخت و توانست سال ۱۳۵۶ فیلم زنگ اول، زنگ دوم را برای کانون پرورش فکری بسازد که جایزه بهترین فیلم کوتاه جشنواره جهانی کودک همان سال را گرفت، وی همان سال درباره جبار باغچه‌بان فیلم هرگز نمیرد آنکه… و در سال ۱۳۵۷ مستند تلویزیونی خلیج فارس؛ جغرافیای فقر و غنا را ساخت. سال ۱۳۵۸ فیلم آوازه خوان او جایزه بهترین فیلم زنده حرفه‌ای را از جشنواره کودک ایران و دیپلم افتخار دانشکده هنرهای دراماتیک را برای بهترین کارگردانی گرفت و سپس در سال ۱۳۵۹ فیلم کوتاه به ترتیب قد را ساخت.

پوراحمد ۱۶ فرودین ۱۴۰۲ در بندر انزلی درگذشت. خبرگزاری‌های رسمی به‌نقل از خانواده پوراحمد اعلام کردند که او بر اثر «ایست قلبی» درگذشت، اما بعضی رسانه ها دلیل مرگ او را «خودکشی» اعلام کردند. همچنین رسانه‌های ایران گزارش دادند پوراحمد پیش از مرگ هشت صفحه یادداشت نوشته که در اختیار نیروی انتظامی است. دادستان عمومی و انقلاب استان گیلان نیز اعلام کرد که براساس بررسی‌های اولیه مرگ وی به‌علت خودکشی بوده‌است.

کانون کارگردانان در بیانیه‌ای گفت : « پوراحمد کارگردانی عصیانگر بود نه افسرده، معترض بود نه ناامید و بیش از خویش نگران آینده سینمای ایران بود» برخی خبرگزاری های معتبر از جمله دویچه وله با توجه به انتقادات صریح پوراحمد از حکومت مرگ وی را مشکوک دانست.

 

 

 

دیدگاه / پاسخ