حالت شب
  • Sunday, 28 April 2024
شیدا نیک مهر:از فداکاری مادرانی که در شرایط کرونا معلم فرزندان شدند قدردانی شود

ساعت‌ها ممارست این مادران در نظم دادن و حضور به‌موقع فرزندان در کلاس مجازی و هماهنگی ارسال تکالیف و رفع اشکال، مادران ایرانی را به معلمان خانگی دانش آموزان تبدیل کرد.

نیک مهر، پژوهشگر فرهنگی، اجتماعی خواستار شد:

شیدا نیک مهر:از فداکاری مادرانی که در شرایط کرونا معلم فرزندان شدند قدردانی شود

 

شیدا نیک مهر، پژوهشگر فرهنگی، اجتماعی با بیان اینکه باید نقش مادر در جامعه برجسته و ستایش شود، گفت: شاهد ایثار مادرانی در شرایط کرونا هستیم که علاوه بر وظایف سنگین خود بار تعلیم و تحصیل کودکان را در منزل و به‌صورت مجازی به دوش می‌کشند که حتماً باید کارگزاران نظام برنامه دقیقی برای سپاسگزاری و تقدیر از این مادران تدارک ببینند.

به گزارش باخبر باش، نیک مهر، با بیان اینکه نقش مادر از مهم‌ترین نقش‌های فرهنگی، تربیتی و آموزشی است که باید در جامعه ما برجسته‌تر شود، گفت: اگر مادران فداکار نبودند هرگز شاهد بالندگی استعدادهای کودکان آینده‌ساز نبودیم ولی متأسفانه این نقش مهم به‌اندازه کافی در کشور موردتکریم قرار نگرفته است.

نقش مادری باید در جامعه برجسته شود

شیدا نیک مهر در گفتگو با خبرنگار باخبر باش، تصریح کرد: با شیوع بیماری کووید 19 و تعطیلی مدارس، بار دیگری بر وظیفه سنگین مادران افزوده شد و تحصیل آنلاین دانش آموزان، با عموم مصائب و مشکلاتی که داشت، مادران این سرزمین را وارد مقوله آموزش تحصیلی مستقیم کرد و ساعت‌ها ممارست این مادران در نظم دادن  و حضور به‌موقع فرزندان در کلاس مجازی و هماهنگی ارسال تکالیف و رفع اشکال، مادران ایرانی را به معلمان خانگی دانش آموزان تبدیل کرد.

وی افزود: مادران ایرانی فداکارانه نگران سرعت‌پایین اینترنت شدند، برای فرزندان تدارک تبلت و موبایل دیدند و دوشادوش آن‌ها پای کلاس‌ها نشستند تا کودکانشان از تحصیل بازنمانند.

این کارشناس ارشد علوم پایه، ادامه داد: متأسفانه این ایثار و زمان زیادی که مادران وقف تحصیل دانش آموزان کردند در هیچ کجا به‌صورت ویژه موردتقدیر و تکریم قرار نگرفت و این فعالیت اضافه تحمیل‌شده به مادران مورد قدردانی قرار نگرفت.

تلاش شبانه‌روزی مادران در سنگر تعلیم و تربیت

نیک مهر، با اشاره به اینکه، مادران ، روزانه و ساعت‌ها با سلایق ناهمگون معلمان و مدارس در جدال بودند و استرس زیادی را متحمل شدند،اظهار کرد: این عزیزان عاشقانه پای‌کار آموزش و تحصیل کودکان این سرزمین ایستادند و سربلند و عاشقانه از این آزمون و شرایط سخت خارج شدند.

قدردانی ملی از مادران معلم ضروری است

این مهندس صنایع، پیشنهاد داد: به‌جاست که  وزارت آموزش پرورش، دولت و دیگر نهادهای مرتبط با آموزش و نیز ستاد ملی کرونا ، در یک قدردانی ملی، این تلاش ایثارگرانه را رصد کرده و بازنگری کنند و به شکل‌های مختلف از تلاش‌های شبانه‌روزی این مادران تقدیر و تشکر کنند و لااقل این همت بزرگ و این عملکرد مثبت که بدون مزد و چشم داشت انجام‌شده و هزینه‌های مالی بر خانواده‌ها تحمیل کرده و وقت مادران شریف را گرفته، به صورتی ملی و ارزنده تقدیر و بزرگداشت شود.

 این محقق فرهنگی اذعان کرد: در یک جشن ملی از منتخب این مادران باید قدردانی شود و به‌صورت زنده این جشن در تلویزیون پخش‌شده و سایر مادران نیز باید از یکسری مزایای ویژه، تقدیرنامه ، مساعده و یا یک کمک‌هزینه برخوردار شوند تا با دلگرمی و احساس مفید بودن بتوانند نهضت تعلیم و تربیت را در این شرایط دشوار یار و یاور باشند.

مادران اولین و آخرین معلم انسان‌ها

وی اضافه کرد: اهمیت نقش مادر بودن و اینکه مادران، اولین و آخرین معلم برای فرزندان و یکایک افراد جامعه هستند، گفت: احترام و منزلت زنان باید احیا شود و توانمندی‌های زنان در جامعه موردستایش قرار گیرد و شاهد صحنه‌های تأسف‌بار تمسخر زنانی که فعالیت‌های مردانه انجام می‌دهند نباشیم.

قانون اساسی مزایای کامل برای زنان قائل است

نیک مهر با اشاره به ماده 29 قانون اساسی و نص صریح قانون بر حق برخورداری از تأمین اجتماعی، حقوق بازنشستگی، بیکاری، پیری، ازکارافتادگی و بی‌سرپرستی بیان کرد: زنان سرپرست خانواده و زنان خانه‌دار باید از مزایای بیمه و حقوق بازنشستگی برخوردار شوند و این مزایا باید طوری برقرار شود که کرامت آن‌ها حفظ‌شده و حالت صدقه‌ای نداشته باشد.

این فرهنگی و پژوهشگر اجتماعی در پایان خاطرنشان کرد: باید دغدغه اقتصادی زنان و امنیت روحی آن‌ها تأمین شود تا بتوانند با فراغ خاطر به تربیت فرزندان بپردازند و دغدغه معیشتی و ترس از آینده با تأمین حداقل‌های زندگی از بین برود و بتوانند با آسودگی علاوه بر وظایف همسری و تربیت فرزندان به فعالیت‌های فرهنگی و فوق‌برنامه نیز بپردازند تا آرامش روحی داشته باشند./

دیدگاه / پاسخ