حالت شب
  • Sunday, 19 May 2024
مهمترین نیاز اجتماعیِ بیماران مبتلا به ایدز پایان برچسب زنی به آنهاست

مهمترین نیاز اجتماعیِ بیماران مبتلا به ایدز پایان برچسب زنی به آنهاست

 به گزارش باخبرباش به نقل از ایرنا با بیان اینکه در علم جامعه شناسی بر اساس نظریه «برچسب زنی و تثبیت هویت» می توان افراد مبتلا به ایدز را در سه گروه طبقه بندی کرد، افزود: گروه نخست افراد دارای روابط پرخطرِ آشکارا بدون حد و مرز هستند که در این زمینه واقعیت را مخفی نمی کنند.

وی افزود: گروه دوم به عنوان «کَجروانِ پنهان» که اکنون بیشترین سهم در انتقال ایدز را دارند فراجنسینی ها، عاشق های رمانتیک،مُدرن و فرامُدرن هستند که در نگاه اول عادی و موجه به نظر می رسند اما دانسته یا ناآگاهانه روابط بسیار پُر خطر جنسی را تجربه می کنند.

این جامعه شناس افزود: گروه سوم به عنوان «متهمان بیگانه" همان آشِ نخورده و دهان سوختگانی هستند که به هر حال به این بیماری دچار و سپس بسیار با پدیده برچسب زنی مواجه می شوند.

وی اضافه کرد: در بسیاری از مواقع این گروه قربانی برچسب زنی و رفتارهای سرزنشگرانه جامعه می شوند و در آنها نوعی تثبیت هویت مجرمانه اتفاق می افتد.

باطنی تصریح کرد: بر اساس ‌آخرین پژوهش ها و نیز داده های آسیب شناسی اجتماعی، الگوی انتقال ایدز از اعتیاد و تزریق به وسیله سُرنگ آلوده اکنون به رابطه جنسی پُر خطر تغییر کرده است.

این جامعه شناس هشدار داد: نکته مهم اینکه بر خلاف تصور عموم بخش مهمی از انتقال ایدز نه از طریق کارگران جنسی بلکه در میان افرادی است که بطور معمولی عشق را در انواع آن از رمانتیک گرفته تا فرامُدرن تجربه می کنند.

این جامعه شناس ادامه داد: بنابراین برچسب های اجتماعی مرتبط با ایدز نظیر «معتاد» و یا «روسپی» رنگ باخته است و در بیشتر مواقع انتقال ایدز از طریق رابطه پرخطر جنسی بین متهمان بیگانه(افراد معمولی) و نه حتی کارگران جنسی اتفاق می افتد.

وی افزود: این «متهمان بیگانه» می توانند بخشی از معتادان، زنان، مردان و افرادی که ازدواجشان به طلاق رسیده را شامل شوند.

باطنی افزود: در بسیاری از مواقع گروه «کجروان پنهان» در آرامش به کجروی خود ادامه می دهند و حتی اینکار بین آنها نوعی هوس اجتماعی و الگو تلقی می شود اما این «متهمان بیگانه» هستند که مدام برچسب می خورند و در آنها تثبیت هویت مجرمانه اتفاق می افتد.

پژوهشگر اجتماعی با بیان اینکه اکنون در مرحله ای هستیم که حتی روابط همسران نیز نیازمند تشدید مراقبت های بهداشتی است، افزود: آمارها نشان می دهد انگیزه ارتباط بین دختران و پسران در سطوح مختلف آن نسبت به ۳۰ سال گذشته سه برابر شده و سن شروع رابطه از دوره دبیرستان به ابتدای دوره راهنمایی رسیده است.

وی با هشدار نسبت به این موضوع اضافه کرد: نگرانی آنجاست که بدانیم بیشتر این روابط اکنون ناآگاهانه از سطح عاطفی به رابطه جنسی تغییر کرده و انتقال ایدز در خلال همین تغییرات اجتماعی رخ می دهد؛ این در حالی است که جامعه هنوز در کلیشه های خود غوطه ور است و برچسب های خودش را تولید می‌کند.

باطنی گفت: هراس از برچسب زنی در فرد مبتلا به«اچ آی وی» همواره او را در موقعیتهای اجتماعی در تضاد با افراد عادی قرار می دهد و بار سنگینی از اضطراب و افسردگی را به او تحمیل می کند.

پژوهشگر اجتماعی با بیان اینکه بیماران مبتلا به ایدز به دنبال مُطلع شدن دیگران از بیماری آنان طیف وسیعی از مشکلات را تجربه می‌کنند، افزود: از این رو در مراقبت از این بیماران، نه تنها به نیازهای جسمی بلکه باید به چالش های روحی، روانی، اجتماعی و سایر ابعاد زندگی آنها نیز توجه شود تا بتوان همه گیری ایدز را با عبور از افکار و قضاوت های کلیشه ای کنترل کرد.

وی بر ضرورت آگاهی بخشی به افراد جامعه درباره راه های انتقال ایدز تاکید و خاطر نشان کرد: برچسب زنی یا «انگ اجتماعی» پدیده‌ای فردی یا اجتماعی است که موجب گوشه‌گیری فرد بیمار از جامعه و یا ترس جامعه از فرد بیمار می‌شود و با مفاهیم ترس از افشا شدن، قضاوتِ نادرست و تبعیض مرتبط است.

سالانه به‌طور میانگین حدود ۴۰ بیمار مبتلابه ایدز در استان اصفهان شناسایی می‌شود.

اکنون در موج سوم انتقال ایدز؛ بیشتر بیماران شناسایی‌شده از طریق الگوی روابط محافظت نشده جنسی به این بیماری مبتلا شده‌اند.

ایدز(AIDS) نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می‌شود.

دیدگاه / پاسخ