حالت شب
  • Thursday, 02 May 2024
مواد شوینده در کمین سلامتی بانوان خانه‌دار

مواد شوینده در کمین سلامتی بانوان خانه‌دار

باخبرباش/ با نزدیک شدن به بهار طبیعت و آغاز سال نو، تب خانه‌تکانی و ‌شست‌وشو هم در میان ایرانی‌ها اوج می‌گیرد، غافل از اینکه استفاده مداوم و محافظت‌نشده از مواد شوینده می‌تواند آثار مخربی بر روی سیستم تنفسی به جا بگذارد.

ساختار اغلب این مواد شیمیایی، به دلیل ماهیت عملکردی آن‌ها (لکه‌بری، سفیدکنندگی و ضدعفونی کردن سطوح) برگرفته از مواد شیمیایی با پایه اسیدی یا بازی؛ مانند آمونیاک است که محرک بوده و تماس پوستی یا مواجهه استنشاقی با آن‌ها سبب ایجاد تأثیرات مخرب بر روی سیستم‌های مختلف بدن انسان می‌شود. بعضی از مواد شوینده، دارای هیدروبوتوکسی اتانول هستند که باعث آسیب گلبول‌های قرمز می‌شود. 
برای جلوگیری از بروز این مشکلات باید در زمان مصرف این مواد به استفاده از ماسک و دستکش و برقراری تهویه مناسب توجه داشت. 
حتما در و پنجره دستشویی یا حمامی را که قصد شستشوی آن را دارید باز بگذارید و بعد از فرصت دادن به مواد شوینده جهت گندزدایی، قبل از ورود به محل، از خارج شدن کامل بخارات اطمینان حاصل کنید؛ زیرا در صورت مسمومیت و آسیب ریه‌ها، علائم آسم تا پایان عمر، همراهتان می‌ماند و برطرف نخواهد شد.
مواد اسیدی شوینده‌ها، در ابتدا باعث خشکی پوست و در صورت مواجهه کنترل نشده و پیش از حد منجر به اگزما و درماتیت می‌شود که با خارش پوست، قرمزی، التهاب و تاول‌های ریز همراه است.

جهت حفظ سلامت پوست، مصرف قرص ویتامین D به صورت ماهانه مفید است. ویتامین D، سوخت و ساز سلول‌های پوستی را افزایش می‌دهد و سیستم دفاعی پوست را تقویت می‌کند. 
برای کاهش خطرات ناشی از مصرف شوینده‌ها می‌توان از انواع آنزیم‌دار آن استفاده کرد که خطرات کمتری در مقایسه با مواد سفیدکننده دارند. به‌علاوه برای درست کردن محلول‌ها از آب سرد استفاده کنید و به دستورالعمل‌های رقیق‌سازی توجه کنید؛ برای مثال در هر یک لیتر آب دو قاشق غذاخوری وایتکس بریزید و گندزداها را تا قبل از ۲۴ ساعت استفاده کنید، زیرا خاصیت میکروب‌کشی خود را از دست می‌دهند. 
با همه این توصیه‌ها اگر دچار مسمومیت‌های تنفسی ناشی از تماس با مواد شوینده شدید، فورا از محیط خارج شوید و در هوای آزاد قرار بگیرید. در چنین حالتی، شروع به نوشیدن آب فراوان کنید؛ زیرا، آب باعث دفع مواد شیمیایی از بدن می‌شود.

دیدگاه / پاسخ