حالت شب
  • Sunday, 19 May 2024
نوستالژی تابستان بدون قطعی برق یا فانتزی بازگشت بادبزن‌ها

ابستان در راه است و هیچ‌چیز در این تابستان داغ ناراحت‌کننده‌تر از خاموش‌شدن کولرها و پنکه‌ها و له‌له‌زدن در گرما نیست. امسال دیگر کمتر شاهد استخراج رمزارزها و سروصدای ماینرها با کنترل و نظارتی که صورت‌گرفته هستیم ولی مردم هنوز دلهره جداول قطعی برق را دارند.

نوستالژی تابستان بدون قطعی برق یا فانتزی بازگشت بادبزن‌ها

نوستالژی تابستان بدون قطعی برق یا فانتزی بازگشت بادبزن‌ها

اصغر عبدلی - تابستان در راه است و هیچ‌چیز در این تابستان داغ ناراحت‌کننده‌تر از خاموش‌شدن کولرها و پنکه‌ها و له‌له‌زدن در گرما نیست. امسال دیگر کمتر شاهد استخراج رمزارزها و سروصدای ماینرها با کنترل و نظارتی که صورت‌گرفته هستیم ولی مردم هنوز دلهره جداول قطعی برق را دارند.
فکرش را بکنید، سر ظهر یک روز گرم که از سرکار برمی‌گردید و یک ساعت استراحت چقدر می‌چسبد یا در کارگاه زمانی که دارید یک کار فنی مهم را تمام می‌کنید... ناگهان برق برود! حالا از شب‌ها و ظلمات و تاریکی حتی اتوبان‌ها و خیابان‌ها و مخاطرات دیگر نمی‌گوییم. از بادبزن دست‌گرفتن و غرزدن و آب یخ خوردن هم نمی‌گوییم.
سال‌ها سد ساختیم و به محیط‌زیست ضربه زدیم به بهانه تأمین برق. اما امروز مشخص نیست که آن همه توربین و رآکتور کجا هستند؟! گاهی خبر از صادرات برق به کشورهای همسایه می‌دهیم درحالی‌که در سال‌های اخیر خودمان از تأمین برق مردم مستأصل شدیم.
آیا بی‌مدیریتی و عدم کنترل و نظارت یکی از دلایل این مشکل نیست؟ آیا تأمین آب و برق از وظایف اولیه و بدیهی دولت‌ها نیست؟ آیا در قانون اساسی تأمین این موارد ذکر نشده است و از اصولی‌ترین نیازهای مردم هر کشوری تأمین این موارد نیست؟ حالا نمی‌گوییم قرار بوده رایگان یا ارزان باشد که این سال‌ها شاهد صعود چند ده برابری قیمت این حامل‌های انرژی بودیم؛ ولی مگر می‌شود زمانی که حداکثر بهای آب و برق و گاز را از مردم می‌گیریم و بر هر قبضشان بندهای مختلف جریمه و آبونمان و مواردی دیگر تحمیل می‌کنیم (که برخی بندها را مردم حتی معنا و دلیل پرداختش را نمی‌دانند) تازه در تأمین این انرژی که بزرگ‌ترین ذخائرش را داریم و بهایش را هم از مردم می‌گیریم، عاجز باشیم.
مردم قانع و غیرتمندی که به همین افزایش هزینه آب، برق، گاز و تلفن هم تن داده‌اند و حاضرند هزینه‌ها را سر موقع بپردازند؛ ولی برق و آب و گازشان قطع نشود.
اگر چه امسال شروع گرما دیرتر از سال‌های اخیر بود، ولی همین دو هفته گذشته در اصفهان کم‌کم کولرها به راه افتادند و حجم مصرف آب و برق برای تنظیم برودت بالا رفته است. متأسفانه در اصفهان شاهد بیشترین استفاده از کولرهای آبی هستیم و بیشتر اصفهانی‌ها نه‌تنها دست از سر کولرهای آبی برنمی‌دارند؛ بلکه نمی‌خواهند از دنیای سنتی به روش‌های کم‌هزینه‌تر و به‌صرفه‌تر از نظر حفظ منابع انرژی روی بیاورند.
در سال‌های اخیر در تابستان‌های گرم اصفهان که خشکسالی نیز بر شدت آن افزوده بود و عدم جریان زنده رود بر هرم داغ تیر و مردادش می‌افزود، شاهد قطعی متناوب برق و نارضایتی عمومی مردم از جداول پر نقص قطعی برق بودیم.
به‌طوری‌که بسیاری از صنایع و کسب‌وکارها دچار زیان‌های فراوانی شدند و مسئولین نیز استخراج رمزارزها و فعالیت ماینرها را بهانه این موضوع قرار دادند. اگر چه شاید این دلیل هم در ماجرای کمبود برق نقش داشت؛ ولی بعدها اخبار و اسنادی منتشر شد که بسیاری از این دهکده‌های ماینری تحت لوای مراکزی شبه‌دولتی یا مؤسساتی خاص کار می‌کردند.
ولی آنچه محرز بود این مسئله است که دولت در تأمین برق موردنیاز کلان‌شهرها به‌خصوص در فصل تابستان دچار مشکل شده است. امسال اما به صنایع اطمینان خاطر داده شده که ناگهانی برقشان قطع نمی‌شود و مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان هر گونه قطعی برق در صنایع بدون هماهنگی قبلی را ممنوع اعلام کرده است چرا که این امر منجر به آسیب‌دیدن تجهیزات می‌شود.
همچنین به‌منظور هماهنگی در اجرای مصرف بهینه و صرفه‌جویی در مصارف برق و باهدف پایداری شبکه و پیشگیری از اختلال در تأمین برق پایدار دستگاه‌های اجرایی استان، بانک‌ها، شهرداری‌ها، نهادهای عمومی باید مطابق با مصوبه هیئت وزیران موظف شوند نسبت به کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق در ساعات اداری و ۶۰ درصدی در ساعات غیراداری اقدام کنند و در این راستا ساعات کار ادارات در صبح زودتر شروع می‌شود تا انرژی کمتری مصرف شود.
بر اساس پیش‌بینی هواشناسی، تابستان امسال نسبت به شرایط نرمال ۱.۵ تا ۲ درجه گرمای هوا افزایش می‌یابد که با این شرایط مصارف انرژی نیز افزایش خواهد یافت. ولی وزیر نیرو قول داده تا برق واحدهای تولیدی که بیش از 580 هزار کارخانه و کارگاه هستند قطع نشود و خاموشی برق منازل را نیز خط‌قرمز وزارت نیرو قلمداد کرده و از افزایش تولید برق و واردشدن نیروگاه‌های جدید به مدار مصرف گفته است.
در این میان اما برخی نمایندگان مجلس معتقدند که نباید بخش صنعت نخستین قربانی محدودیت منابع برق در کشور با قطع نوبتی برق شود و قطعی برق باید بین مصارف خانگی مردم و صنعت تقسیم شود. این در حالی است که قطعاً منازل مسکونی و تنها صنایع مهم باید در اولویت تأمین برق باشند به شرطی که مردم نیز توصیه‌ها را رعایت کنند و در مصرف صرفه‌جویی و نظارت دقیق داشته باشند.
امیدواریم کنترل و نظارت دولت به‌خصوص در مورد ادارات و صنایع مستمر باشد و دولت نیز به فکر مدیریت صحیح منابع انرژی و تأمین کمبودها باشد و در کنار آن مردم هم رعایت کنند و با مصرف صحیح، از قطع برق خود و سایر همشهریان جلوگیری کنند.

دیدگاه / پاسخ