حالت شب
  • Saturday, 27 April 2024
هر خانواده یکصد وات صرفه‌جویی کند، برق قطع نخواهد شد

هر خانواده یکصد وات صرفه‌جویی کند، برق قطع نخواهد شد

 

معاون هماهنگی شرکت برق منطقه‌ای اصفهان گفت: اصفهان حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار مشترک برق دارد که با صرفه‌جویی یکصد واتی هر مشترک(معادل میزان مصرف لامپ‌های شیشه ای قدیم)،۲۸۰ میلیون وات انرژی اضافه خواهیم داشت و دیگر قطعی برق نخواهیم داشت.

سید محمد رضا نوحی در گفتگو با خبرنگار باخبرباش اظهار داشت: اگر بخواهیم یک نیروگاه جدید با ظرفیت ۲۸۰ مگاوات  احداث کنیم هزینه تولید هر مگاوات برق آن ۱۰ میلیارد تومان  و  در مجموع معادل ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان خواهد بود ضمن‌اینکه تا ۱۵ درصد از برق تولیدی چنین نیروگاهی نیز تلف می‌شود با این حساب، تنها به یُمن صرفه‌جویی یکصد واتی هر خانواده اصفهانی، دیگر بحران قطع برق در استان نخواهیم داشتَ.

وی در پاسخ به سووال خبرنگار ما در باره میزان تولید برق در استان از طریق آب و اینکه چرا بدنبال خشکسالی‌هایک مبتلابه چاره‌ای برای تولید انرژی به روش پنل خورشیدی و بادی نشده است، گفت: اکنون تنها یک نیروگاه بادی در صُفه اصفهان وجود دارد که تولیدکننده بالغ بر ۸۶۰ کیلو وات برق است .

معاون هماهنگی شرکت برق منطقه‌ای اصفهان از تولید ۹ هزار مگاواتی برق به روش برقابی در استان خبر داد و افزود: نیروگاه کوهرنگ با ظرفیت ۳۹ و نیروگاه زاینده‌رود با ظرفیت ۳۶ مگاوات در حال تولید انرژی برقابی است در حالی که نیروگاه نخست تنها ۹ و نیروگاه دوم ۵۵ و نیم مگاوات برق تولید می‌کند.

وی افزود: همچنین نیروگاه کارون با ظرفیت چهار هزار مگاواتی از رده خارج شده است.

نوحی گفت: از ظرفیت ۸۳۵ مگاواتی نیروگاه اصفهان تنها ۳۵۸ مگاوات، از ظرفیت یک هزار و ۴۶۸ مگاواتی نیروگاه شهید منتظری یک هزار و ۳۴۶ مگاوات و از ظرفیت ۲۴۹ مگاواتی نیروگاه ذوب‌آهن(بدلیل کمبود آب) فقط ۱۳۶ مگاوات برق تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نیروگاه فولاد مبارکه نیز از ۳۱۰ مگاوات ظرفیت اسمی خود ۲۳۳ مگاوات برق تولید می‌کند، اضافه کرد: نیروگاه حصار نیز از ۴۴ مگاوات ۳۹، نیروگاه جنوب اصفهان از ۷۰۵ مگاوات ۳۵۶، نیروگاه کویرزدایی از ۱۱۰ مگاوات ۷۹، نیروگاه کاشان از ۴۸۴ مگاوات ۴۰۴ و نیروگاه زواره نیز از ظرفیت ۳۸۱ مگاواتی خود ۳۶۱ مگاوات برق تولید می‌کند.

نوحی، هزینه هر مگاوات تولید برق به روش انرژی خورشیدی را ۴۳۰ هزار یورو معادل ۱۲ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: هزینه تولید برق به روش حرارتی ۹ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه پایه اصلی برق در اصفهان، نیروگاه حرارتی است، یادآور شد: خرداد پارسال بالغ بر ۴۵ هزار و ۸۴۷ مگاوات برق مصرف شده که اول خرداد امسال میزان مصرف به بالغ بر ۵۴ هزار و ۴۴۸ مگاوات رسیده که معادل رشد ۱۹ درصدی است.

معاون هماهنگی شرکت برق منطقه‌ای اصفهان با اشاره به اینکه این استان تنها مجهز به یک نیروگاه خورشیدی با ظرفیت تولیدی ۱۸ مگاوات است، اظهار داشت: مرداد امسال نیز ۱۰ مگاوات تولید برق در شهر مجلسی خواهیم داشت.

نوحی افزود: در حال حاضر از سد زاینده‌رود فقط ۵۵ و نیم مگاوات برق تولید می‌شود که در مسیر رودخانه زاینده‌رود، سه توربین آبی کار گذاشته شده است.

دیدگاه / پاسخ