حالت شب
  • Thursday, 18 April 2024
هوای اصفهان در روز هوای پاک سالم است

هوای اصفهان در روز هوای پاک سالم است

  باخبرباش/بنابر نمودار ایستگاه‌های پایش دائم اداره‌کل حفاظت محیط زیست اصفهان، برحسب شاخص کیفیت هوا، امروز عدد شاخص کیفی هوای این کلانشهر به ۵۱ رسیده است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این درحالیست که از ابتدای دی تاکنون، هوای اصفهان ۱۴ روز در شرایط ناسالم برای عموم و گروه‌های حساس و ۱۳ روز در شرایط سالم قرار داشته است.

شعار امسال هفته هوای پاک با عنوان «هوای پاک، حقوق عامه، اراده ملی» است و بنا به گفته ایرج حشمتی  مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان،  اگر اراده ملی به ویژه در کلانشهرها نباشد ما نمی‌توانیم با آلودگی هوا مبارزه کنیم و در اصل پنجاهم قانون اساسی نیز گفته شده که حفظ محیط زیست یک وظیفه عمومی است.

 از مجموع ۵۵۰ واحد صنعتی آلاینده در سطح استان ، ۴۹۵ واحد در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد که در واقع ۸۲ درصد صنایع آلاینده را شامل می شود.

 ۱۶۵ کوره تولید آجر سنتی، ۷۰ درصد واحد ریخته‌گری سنتی، ۳۱ واحد تولید گچ سنتی، ۳۶ واحد آسفالت و ایزوگام و پودر سنگ و هفت واحد سند پلاست جزو صنایع آلاینده در شعاع ۵۰ کیلومتری است.

در مجموع ۷۰ درصد صنایع استان در ۶ درصد مساحت استان واقع‌ شده است؛ همچنین  ۷۵ درصد جمعیت استان در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان سکونت دارند؛ درحالی‌که مساحت استان ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار، مساحت شهرک‌ها و نواحی صنعتی ۶ هزار هکتار است و  ۱۱ شهرک صنعتی و چهار ناحیه صنعتی در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان مستقرهستند.

همچنین تردد بیش از یک‌میلیون دستگاه  خودرو و  بیش از ۶۰۰ هزار  دستگاه موتورسیکلت و نیز بخش قابل‌توجهی از ناوگان فوق فرسوده و غیراستاندارد باعث شده است که اصفهان رکورددار مصرف گازوئیل کشور و رتبه دوم مصرف مجموع چهار فرآورده نفتی باشد.

دیدگاه / پاسخ