حالت شب
  • Saturday, 20 April 2024
از مافیای واکسن تا واکسن های تقلبی / ایران در مدیریت بحران کرونا بازنده شد

از مافیای واکسن تا واکسن های تقلبی / ایران در مدیریت بحران کرونا بازنده شد

بدنبال شیوع کرونا ساخت واکسن بیش از پیش مورد توجه جوامع پزشکی در دنیا قرار گرفت که به تبع آن نیز ایران وارد این گوی رقابت شد و تا 4 خردادماه امسال بالغ بر 14 طرح ساخت واکسن کرونا به سازمان غذا و داروی کشور ارائه شد که در این بین تنها 5 واکسن موفق به اخذ کد اخلاق و وارد فاز بالینی شدند.

باخبرباش/عاطفه قلع ریز

همواره بدنبال افزایش عرضه و تقاضا در هر کالای، شاهد شکل گیری مافیا بقدری هستیم که عامل اختلال و بی نظمی در بازار موجود می شود .

شکل گیری مافیا وقدرت یافتن و ریشه دواندن  آنها  بر اثر بی‌تدبیری و بی مدیریتی عمدی شکل می گیرد و امری نیست که زیرپله‌ای یا دور از چشم باشد و در جوامع بحران زده بدنبال بی اعتماد عموم به مسئولان و متولیان، زمینه برای رشد مافیا بیش از پیش باز میشود.

حتی در مواقعی شاهد عقب کشیدن های صوری دولتمردان برای به وسط کشیدن پای دلالان به بازار عرضه میشویم تا جایی که اقدام به اعلام رسمی آمار فروش مافیا میکنند.

چندی پیش خبری با این عنوان منتشر میشود "قاضی‌زاده هاشمی عضو ستاد ملی کرونا با بیان اینکه من سند کافی ندارم برای اینکه چرا چند ماه پیش دستور خرید بیشتر واکسن را ندادند، گفت: اما مافیای دارو سود کلانی از فروش سرم و داروهای کرونا به دست آورد. مافیای دارو با فروش سرم و برخی داروهای کرونا در ماه ۳ هزار میلیارد تومان به دست می‌آورد."

زنی که با دریافت 360 میلیون تومان،60 نفر را واکسن زد

وجود مافیا به ذاته کشور را به دو طبقه خیلی فقیر و خیلی غنی مبدل می سازد و بلای خانمانسوزی است که همواره عده را قربانی ثروت اندازی و قدرت یافتن عده ای دیگر میکند .

اما آسیب های مافیا در حوزه سلامت که با جان مردم سروکار دارد به تبع بیش از بخش های دیگری است .

و اینبار با شیوع کرونا نیز دلالان و سودجویان فرصت را غنیمت شمرده و با ورود به بازار واکسن و داروهای مرتبط با کرونا تعادل بازار را بهم ریختند.

از ورود قطره چکانی واکسن به بازار تا نبود واکسن در یک دوره کوتاه و ورود چشمگیر آن به یکباره  اگربگذریم به 60 هزار واکسن‌ ناپدیده شده اسپوتنیک میرسیم که هیچ پاسخی به آن داده نشد و شهروندانی که دوز اول آن را دریافت کردند سرگردان به حال خود رها شدند.

حال نیز داستان واکسن های تقلبی که برای متولیان حوزه بهداشت و درمان به یک امر عادی مبدل شده و از تریبون صدا وسیما اعلام میکنند اگر با این مشخصات مشاهده کردید زیر بار خرید واکسن نروید تا رسیدن خبر دستگیری زنی که در اصفهان اقدام به تزریق واکسن تقلبی اسپوتنیک به ۶۰ نفر کرده بود.

وی از تمامی این افراد یک الی ۶ میلیون تومان دریافت کرده است.

آنچه آمارها از سوء مدیریت کرونا در ایران خبر می دهد 

کرونا برای تمام دنیا یک بحران ناشناخته بود که ایران در مدیریت این بحران بازنده شد.

از آمار فجیع شهدای مدافعان سلامت که برابر 300 نفر هستند و بالاتر از امار شهدای جنگ تحمیلی شده است تا شمار بالای  جان باختگان بر اثر کرونا و اعلام رسمی فوت بالای 100 هزار ایرانی و آمار غیررسمی که خبر از مرگ 7 برابری آن میدهد تا یتیم شدن 51 هزار کودک که در جریان کرونا پدر یا مادر خودرا از دست دادند و آمار فجیع خشونت های خانگی و افسردگی شهروندان بعلت عدم تدوین برنامه های شاد فرهنگی در جامعه و  انتشار یکسره اخبار منفی در کشور  و داغ عزیزان  است که همه و همه از سوء مدیریت بحران کرونا خبر میدهد.

پژوهش ها می گوید به ازای هر دو بزرگسالی که فوت می کنند یک کودک یکی از مراقبان خود را از دست می دهد. همچنین گفته می شود در دنیا تعداد بچه هایی که پدر خودشان را از دست می دهند دو تا پنج برابر کودکانی است که مادر خودشان را از دست می دهند، این درحالی است که در دنیا هر ۱۲ ثانیه نیز یک کودک به علت کرونا یتیم می شود. همه اینها یعنی فشار، استرس و اضطراب.

همچنین در این پژوهش آورده شده بر اساس «تماس‌ خانواده‌ها با اورژانس اجتماعی، آمار اختلافات حاد خانوادگی ۲۵ درصد افزایش یافته، ولی منجر به خشونت خانگی فیزیکی (زد و خورد) نشده‌ است».

طبق آمارهای محاسبه شده از سازمان ثبت احوال، میزان طلاق در دوره شیوع کرونا طی سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ حدود ۴ درصد افزایش داشته است.

عوامل افزایش طلاق در دوران کرونا: خانه‌نشینی، فقر و خشونت شناخته شده است 

تنگناها و مشکلاتی که در زندگی در مواجهه با بیماری کرونا بوجود آمده است در روابط خانوادگی بی تاثیر نبوده و قطعا تا مدت های مدیدی آثار آن را بر شخصیت های فردی وخانوادگی و روابط اجتماعی خواهیم دید.

پژوهش ها میگوید که در گذشته آمار طلاق در بین زوجین بیشتر ناشی از اعتیاد طرفین، خصوصا مردها به خاطر مصرف مواد مخدر بود اما اکنون به نظر می‌رسد بیشتر فقر و مشکلات اقتصادی عامل از هم گسیختگی خانواده ها شده است. چون فقر سبب آسیب ها و اختلاف های زیادی از جمله خشونت و خیانت در بین اعضای خانواده می‌شود که در نهایت به طلاق هم منجر می‌شود.

سوء مدیریت بحران کرونا در ایران همچنین عامل افزایش خرده دزدیها، رشد چند برابری نزاع های خیابانی و رکود بی سابقه بیکاری، فساد و فحشا و منحل شدن بازارهای اقتصادی و خودکشی شده است.

و این در حالی که بسیاری از نخبگان و پرستاران و جامعه پزشکی بخاطر سختی کار جان خود را بدست گرفته و از کشور خارج شدند و در یک برهه ای بیمارستان ها با کمبود شدید پرستار به گونه ای مواجه شد که از عامه مردم کمک خواست.

ایران درمدیریت بحران کرونا بازنده شد

مدیریت بحران همچون سایر امور پیشتر شکل سمبلیکی داشته است ومیتوان به تشکیل اسمی "سازمان مدیریت بحران کشور" اشاره کرد و اگر چه در هر استانی یک مدیری بنام "مدیر بحران استان در استانداری" مستقر شده است اما تنها یک دلخوش کنک است و عملکرد قوی را شاهد نبودیم.

بر پایه یک مطالعه علمی مدیریت بحران در4 کشور  "ژاپن، هند و ترکیه و ایران " با یکدیگر مشخص شد که ایران کمترین میزان بحران را نسبت به سایر کشورها دارد و دیرتراز این کشورها سازمان مدیریت بحران را تشکیل داد و این در حالی که ضعیف ترین مدیریت را شاهد هستیم.

در این پژوهش آمده است که به دلیل اهمیت مدیریت بحران و لزوم هماهنگی بین وزارتخانه‌های مختلف و اهمیت تأمین اعتبارات و لزوم اعلام وضعیت اضطراری و فوق‌العاده در برخی شرایط، این مدیریت در ژاپن، هند و ترکیه زیر نظر عالی‌ترین مقام اجرایی کشور است؛ در ایران تا یک دو دهه قبل در سطح وزارت کشور بود، اکنون نیز سازمان مدیریت بحران زیرمجموعۀ وزارت کشور است اما شورای عالی مدیریت بحران تحت ریاست بالاترین مقام اجرایی کشور قرار دارد.

سوء مدیریت بحران کرونا تا جایی پیش رفت که حتی با اعلام اینکه ایران سازنده واکسن کرونا شد و نه یکی بلکه 5 واکسن مجوز ساخت بالینی گرفت اما باز هم نه تنها نتوانستیم به خودکفایی برسیم بلکه شاهد واردات واکسن از دیگر کشورها شدیم.

مردم ایران در دورانی پایلوت راست آزمایی واکسن های دیگر کشورها نیز شد و به وضوح در مرحله تحقیقاتی و فاز انسانی واکسن ایران کوبا(سوبرانا)، نمونه های انسانی اش را روی ایرانی ها پیاده کردند و این موضوع را در خصوص آسترازنکا، اسپوتنیک نیز شاهد بودیم و پس از آزمون و خطاهای بسیار به مرحله تولید گسترده رسید.

تا تاریخ ۴ خرداد، ۱۴ تقاضای فعال (در حال انجام) جهت ساخت واکسن کووید -۱۹ به سازمان غذا و داروی کشور ارائه شده است که از بین آن‌ها، ۵ واکسن موفق به اخذ کد اخلاق جهت مرحله بالینی شدند و از ان جمله میتوان به (واکسن مشترک موسسه انستیتو پاستور و موسسه فینلای کوبا "واکسن سوبرانا "،واکسن موسسه شفافارمد "واکسن کووایران برکت "،واکسن موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی "واکسن کووپارس"، واکسن موسسه میلاد دارونور"واکسن فخراواک " و واکسن ساخت شرکت تحقیقاتی و تولید سیناژن "واکسن سیناژن" اشاره کرد.

در صورتی که اگر مدیریت قوی در کرونا را شاهد بودیم و بموقع واکسیناسیون انجام می گرفت و شاهد ساماندهی اقتصاد خانوارها و حمایت دولت از مردم بودیم قطعا بسیاری از این اتفاقات رخ نمیداد.

دیدگاه / پاسخ