حالت شب
  • Saturday, 27 April 2024
پرتاب ترقه به پل خواجو فردای شب چهارشنبه‌سوری اتفاق افتاده است

پرتاب ترقه به پل خواجو فردای شب چهارشنبه‌سوری اتفاق افتاده است

 

اصفهان- سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان از برخورد یک ترقه به سقف شاه‌نشین پل تاریخی خواجو خبر داد و گفت: این حادثه فردای آخرین چهارشنبه سال اتفاق افتاده است.

به گزارش باخبرباش به نقل از خبرگزاری مهر، حمیدرضا محققیان با بیان اینکه متأسفانه یک ترقه بزرگ به سقف شاه‌نشین پل خواجو در ایام چهارشنبه آخرسال اصابت کرده است، اظهار داشت: با توجه به حضور نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی و گشت‌زنی روی پل در شب چهارشنبه سوری، به احتمال زیاد این ترقه‌زنی فردای شب چهارشنبه سوری اتفاق افتاده است.

وی افزود: پل خواجو و سایر پل‌های بر روی رودخانه زاینده رود به‌دلیل قرار گرفتن در فضای عمومی جزو معابر عمومی و شهری محسوب می‌شوند و به‌صورت مستقیم در اختیار این اداره کل قرار ندارند، لذا حفاظت ۲۴ ساعتی از این پل‌های تاریخی مقدور نیست اما مرمت این پل‌ها همه ساله توسط این اداره‌کل با ایجاد حوزه پایش پل‌های تاریخی انجام می‌شود.

محققیان تصریح کرد: با فرهنگ سازی مناسب و همچنین مراقبت و حفاظت از نزدیک به ۲ هزار اثر تاریخی در شهر تاریخی اصفهان، آسیب به این بناها در زمان‌هایی همچون چهارشنبه‌های پایان سال به حداقل رسیده و امسال فقط شاهد آسیب رسیدن به یک بنای تاریخی در شهر اصفهان بودیم، با این‌حال معتقدیم همین یک اتفاق هم نباید در این جهانشهر افسانه‌ایی تکرار شود.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان تأکید کرد: امید است تا با یاری همه نهادهای مرتبط در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی شاهد تکرار این رخدادهای تلخ نباشیم، با این‌حال با توجه به استقبال مردم از این اثر تاریخی در نوروز، در کمترین زمان ممکن و در کمتر از ۲۴ ساعت شاه نشین پل خواجو مورد پایش و مرمت قرار می‌گیرد.

همچنین علی قربان‌پور، فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی اصفهان نیز گفت: با توجه به استقرار همکاران این یگان در بناهای تاریخی شاخص اصفهان از جمله پل خواجو در شامگاه چهارشنبه آخر سال آسیبی به بناهای تاریخی استان وارد نشده است.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان اصفهان ادامه داد: در شب چهارشنبه سوری هیچ آسیبی به آثار تاریخی وارد نشده و آسیب به پل خواجو پس از پایان ساعت استقرار نیروهای یگان در صبح فردای شامگاه چهارشنبه آخرسال اتفاق افتاده است.

وی افزود: همه مردم به عنوان مالکان اصلی میراث‌فرهنگی به‌عنوان سند هویت خود باید نسبت به حفظ میراث ارزشمند تاریخی احساس مسئولیت کنند.

دیدگاه / پاسخ