حالت شب
  • Thursday, 28 March 2024
پرچمدار ایران در المپیک به آلمان پناهنده شد  اقدام عاطفه احمدی مسئولان را شوکه کرد

پرچمدار ایران در المپیک به آلمان پناهنده شد اقدام عاطفه احمدی مسئولان را شوکه کرد

عاطفه احمدی پرچمدار ایران در المپیک به آلمان پناهنده شد ؛ احمدی ۲۳ ساله تنها ورزشکار زن ایرانی در رقابت‌های المپیک ورزش‌های زمستانی ۲۰۲۲ پکن بود.

به گزارش انصاف ورزشی، روز شنبه ورزش ایران بار دیگر با خبر خروج یکی دیگر از ورزشکاران موفق خود از کشور مواجه شد و این بار عاطفه احمدی اسکی‌باز ۲۳ ساله و پرچمدار کاروان ایران در المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن، به آلمان پناهنده شد.

این اتفاق تلخ سال‌هاست که دامن ورزش ایران را فراگرفته و احمدی اولین ورزشکاری نیست که تصمیم به مهاجرت و یا پناهندگی می‌گیرد؛ موضوعی که تکرار همیشگی آن با نام‌های تازه نشان از بی‌توجهی به مشکلات ورزشکاران دارد.

احمدی در آستانه ۲۳ سالگی دارنده چندین مدال رنگارنگ آسیایی و جهانی در رشته اسکی آلپاین است و به عنوان تنها ورزشکار زن ایرانی در المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن شرکت کرده بود.

اما موضوع پناهنده شدن احمدی و دلایل آن کمی عجیب و پیش پا افتاده به نظر می‌رسد چراکه گویا مقرر بوده است نفرات برتر لیگ که در دو هفته برگزار شده است برای اردوی آمادگی پیش از رقابت‌های جهانی فرانسه به اردو اعزام شوند اما احمدی پس از قهرمانی در هفته اول درخواست داشت تا یک هفته زودتر برای کسب آمادگی به فرانسه برود و نهایتا نیز آنطور که فدراسیون نشینان مدعی هستند بدون اطلاع و با اقدام شخصی اقدامات سفر خود به فرانسه را انجام داده است.

در نتیجه احمدی با هزینه شخصی راهی این کشور شد اما گویا همین موضوع باعث خط خوردن نام او از فهرست اعزام به مسابقات شد؛ خود احمدی در این رابطه مدعی شده است که حتی احتمال داشت حق حضور در تیم ملی برای همیشه از او سلب شود و این در حالی است که نظریان رییس فدراسیون اسکی مدعی است که خط خوردن نام او به دلیل عدم حضور در هفته دوم بوده ولی به دلیل قهرمانی او در هفته اول به احتمال زیاد نام او به لیست نهایی اعزام اضافه می‌شد!

اگر این همه روایت آنچیزی باشد که مسبب پناهندگی احمدی شده است، به معنای صحیح کلمه تاسف‌بار است چراکه اساسا این موضوع به سادگی قابل مدیریت و حل بوده است؛ هرچند این احتمال وجود دارد که احمدی به دلایل جدی‌تری پیشتر از این‌ها به این اقدام فکر کرده باشد.

عباس نظریان ریاست فدراسیون اسکی اما در مصاحبه ضمن آنکه اذعان داشت که اقدام عاطفه احمدی به نوعی او و فدراسیون را شوکه کرده و در عمل انجام شده قرار داده است، توضیحاتی را پیرامون این موضوع ارائه کرد که بخشی از آن را با هم مرور می‌کنیم:

«مسابقات لیگ در دو هفته برگزار شد و نفرات برتر نیز مشخص شدند. قرار بود این نفرات وارد اردوها شوند و تا زمان اعزام به جام جهانی فرانسه به تمرین بپردازند، اما با سفر ناگهانی عاطفه احمدی مواجه شدیم. زمانی که او به فرانسه رفت، هنوز هفته دوم برگزار نشده و او در لیست نهایی اعزام قرار نداشت، این در حالی بود که او در هفته اول لیگ قهرمان شد و به احتمال زیاد در لیست نهایی هم قرار می‌گرفت.

صحبت داخلی این بود که اگر او در لیست نهایی قرار بگیرد، پس از برگزاری اردوهای داخل کشور، یک هفته زودتر از سایرین به فرانسه برود و این کار را با هزینه‌های شخصی انجام دهد، چون چنین درخواستی را داشت، اما ظاهراً خودش برای ویزا و سفر اقدام کرده و کسی در فدراسیون در جریان این کار نبود. این در حالی است که لیست نفرات مورد نظر برای قرار گرفتن برای درخواست ویزا، هفته گذشته و پس از برگزاری هفته دوم لیگ اسکی مشخص شد.

او را جزو سرمایه‌ها می‌دانستیم و بر اساس همین مسئله نیز از این ورزشکار حمایت می‌کردیم. حتی گاهی اوقات در چالش‌هایی که میان احمدی و فدراسیون و در شرایط مختلف ایجاد می‌شد، با نگاه حمایت‌گرایانه از برخی مسائل چشم‌پوشی می‌کردیم  و روی همین اصل جلو می‌رفتیم، چون معتقد بودیم احمدی می‌تواند به عنوان یک اسکی‌باز جوان برای چند سال آینده افتخارآفرین باشد. فعلاً که شوکه شده‌ایم.»

دیدگاه / پاسخ