حالت شب
  • Friday, 29 March 2024
مرگ خاموش در اصفهان با آب های خاکستری/پساب های فاضلابی که جان می گیرد

30 سال است که شاهد رهاسازی پساب تصفیه شده در بستر رودخانه هستیم

داستان یک واقعیت تلخ که مرگ را بدنبال دارد

مرگ خاموش در اصفهان با آب های خاکستری/پساب های فاضلابی که جان می گیرد

بدنبال هیاهوی خبری که از انتشار کلیپی در فضای مجازی مبنی بر رهاسازی پساب (فاضلاب خام تصفیه شده) و جاری شدن در بستر زاینده و آبیاری سبزی خوردن و صیفی جات شکل گرفت همچون روال همیشگی مسئولان که باید پاسخ بدهند پا پس کشیدند و برخی دیگر هم مثل دبیر نظام صنفی کشاورزی اصفهان، این موضوع را مسئله جدیدی ندانست و گفت: 30 سال است که شاهد رهاسازی فاضلاب خام تصفیه شده در بستر رودخانه هستیم و وقتی وارد چاه ها می شود، تصفیه شنی صورت می گیرد و با این آب سبزیجات آبیاری میشود.

به گزارش خبرنگار باخبرباش،عاطفه قلع ریز،  آبیاری محصولات کشاورزی و سبزی خوردن و صیفی جات با فاضلاب خام تصفیه شده فاضلاب (پساب) نه تنها منحصر به اصفهان نیست بلکه یک معضل کشوری است که هر از گاهی با یک تشنج رسانه ای، مطالبه ای شکل می گیرد و سپس در سکوت به فراموشی سپرده می شود.

اگر چه به گفته متولیان آب و فاضلاب اصفهان  انتشار کلیپ مذکور  یک جریان جدیدی نیست و یک سابقه 50 ساله دارد اما چون یک موضوع سیاسی است و در دعوای بالا و پایین دست زاینده رود این کلیپ ها در فضای مجازی منتشر می شود فعلا از پاسخگویی به این مسئله خودداری می کنیم و در زمان مناسب در ارتباط با مراحل تصفیه فاضلاب که هم اکنون 4 مرحله را طی میکند مصاحبه خواهیم کرد.

وی که نخواست نامش فاش شود با بیان اینکه آبفا از زمان دریافت فاضلاب خام تا زمانی که تصفیه می شود، مسئول است و از بعد رهاسازی فاضلاب تصفیه شده از تصفیه خانه به آب و فاضلاب ارتباطی ندارد و باید از طرف اب منطقه ای و جهاد کشاورزی پیگیری کنید.

وی ادامه داد: اگرچه فاضلاب تصفیه می شود اما این پساب باید برای محصولات غیر مثمر  استفاده شود.

وی تصریح کرد: تصفیه 4 تا 5 مرحله ای پساب در آبفا تا حد خاصی صورت می گیرد و در مرحله انتهایی برای اینکه نشان دهیم که هیچ گونه آلودگی ندارد، ماهی زینتی را درحوضچه قرار دادیم که نشان دهیم اگر زنده مانده است، بخاطر نبود آلودگی است.


آنچه در این گزارش می خوانید؛ 

  • آبیاری محصولات کشاورزی با پساب داستان 30 سال قبل است
  • تحقیق علمی که خبر از آبیاری محصولات کشاورزی با پساب را می دهد
  • مسئولان که به هنگام پاسخگویی، پا پس می کشند
  • بازی با جان مردم با فاضلاب های خام تصفیه شده

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان نیز به محض شنیدن سوژه خبری، پای خود را پس کشید و روابط عمومی مرکز بهداشت اصفهان را پاسخگوی تمام قد رسانه اعلام کرد.

 

از زمان بهره برداری تصفیه خانه جنوب شاهد رهاسازی فاضلاب تصفیه شده هستیم

این سکوت متولیان اصلی در حالی است که دبیر نظام صنفی کشاوزی اصفهان با اعلام اینکه فاضلاب خام تصفیه شده است و قبل از اینکه به تالاب گاوخونی برسد، جذب خاک میشود و آن مقدار اندکی که وارد چاه ها بشود، تصفیه شنی صورت می گیرد ، ادامه داد: پسابی که جذب ریشه ای میشود، مشکلی ندارد.

امینی در پاسخ به اینکه همواره کشاورزان مطالبه گر حقابه پساب خود بودند و این میزان رهاسازی پساب آیا جوابگوی کشت و کار کشاورزان می شود، اضافه کرد: رهاسازی این میزان پساب  یک آب باریکه است که هم اکنون 120 هزار هکتار زمین در شرق اصفهان داریم و باید 30 میلیون متر مکعب پساب باشد که چاه های حریمی رودخانه تغذیه شود .

وی گفت: از زمان بهره برداری تصفیه خانه جنوب شاهد رهاسازی پساب (فاضلاب خام تصفیه شده) هستیم که کف مشاهده شده حتی در آبی که شره میشود نیز دیده میشود اما در پساب این کف زیاد است.

آبیاری  غلات با پساب 

داستان ابیاری سبزیجات با پساب که یک داستان قدیمی است و در سال 94 رئیس جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان در مطالبه گری رسانه ها در خصوص آبیاری سبزیجات با پساب گفت: آبیاری محصولات کشاورزی با پساب مشمول آبیاری محصولات غله است یا علوفه که صرف خوراک دام می شود.

مرادمند در پاسخ به اینکه آبیاری محصولات غله با پساب یا همان علوفه که صرف خوراک دام می شود این دام در نهایت خوراک انسان می‌شود و به هر نحوی ازطریق مستقیم یا غیر مستقیم این پساب وارد بدن انسان می شود و مضر است، اظهار داشت: آبیاری محصولات غله با پساب را باید مسئولان پاسخ دهند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون مجازات اسلامی برای مصرف کنندگان پساب فاضلاب جرم قائل شده اما برای جهاد کشاورزی هیچ نقشی تعریف نشده است، افزود: این درحالی است که جهاد کشاورزی از منظر وظیفه سازمانی و اینکه موظف به تولید محصولات سالم است، وظیفه نظارت و برخورد با متخلفان را دارد.

وی بیان داشت: عمده سبزی کاری ها در مزارع غرب اصفهان مانند ناژوان و دستگرد که سالم ترین آب را دارد، انجام می گیرد.

وی گفت: فاضلاب خام اگر به صورت صحیح تصفیه شود یک منبع آبی با ارزش به شمار می رود که کار تصفیه آن بر عهده شرکت آب و فاضلاب و کار توزیع پساب بین کشاورزان هم برعهده شرکت آب منطقه ای است و اگر مشکلی هم در خصوص پساب های آلوده وجود دارد باید این دو نهاد پاسخ دهند.

 

بروز مسمومیت های حاد و مزمن و انواع مختلف سرطانها و بیماریهای خونی نمونه هایی از عوارض آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب  تصفیه شده است 

درتحقیق علمی که علوم پزشکی اصفهان انجام داده است با عنوان " ارزيابي اثرات زيست محيطي عناصر سنگين" به صراحت اعلام شده است که "سبزیجات برگی قابلیت بالایی در جذب و ذخیرة فلزات سنگینی چون سرب، کادمیوم و مس و همچنین عنصر ازت دارند و تجمع این مواد در بدن انسان سبب ایجاد عوارض ناگوار و سوﺋﻲ می شود. "

محقق و پژوهشگر این تحقیق علمی در این مقاله آورده است که "استفاده از فاضلابهای شهری و صنعتی و کاربرد بی رویه کودهای شیمیایی به خصوص کودهای ازته از عوامل مؤثر در بالا رفتن غلظت و ایجاد حالت سمیت عناصر ذکر شده در مصرف کننده است که بروز مسمومیت های حاد و مزمن و انواع مختلف سرطانها و بیماریهای خونی نمونه هایی از عوارض آن هستند. "

در این تحقیق که توسط یک متخصص بهداشت و شیمی آلی صورت گرفته است، آورده شده" به طور معمول مصرف فاضلابهای شهری و پسابهای صنعتی جهت تولید سبزیجات خوراکی در حاشیه شهرهای بزرگ و یا کارخانجات صورت می گیرد که در این فاضلابها فلزات سنگین نیز وجود دارند. 

قابل ذکر است که این عناصر عموماً برای خود گیاه حالت سمی ندارند و براحتی جذب می شوند ولی ذخیره آنها در گیاه و مصرف توسط انسان باعث به خطر افتادن سلامتی او می شود. همچنین با توجه به مصرف بی رویه کودهای شیمیایی ازته در سالهای اخیر تعادل عناصر غذایی موجود در خاک بر هم خورده و غلظت ازت به فرم نیتراته در خاک بالا رفته است که به راحتی در این دسته از سبزیجات  ذخیره می گردد .

مطابق با این تحقیق مشخص میشود که روند آلوده شدن محصولات کشاورزی با کودهای شیمیایی و پساب های فاضلاب به ظاهر تصفیه شده و خطر سلامتی برای مصرف کنندگان داستان امروز و دیروز نیست و آمار بالای سرطان ها نشان از بی دقتی و ضعف در کیفی سازی مواد غذایی وخوراکی هایی است که وارد سبد غذایی خانوارها می شود.

دیدگاه / پاسخ