حالت شب
  • Wednesday, 24 April 2024
چالش هایی که نوجوانان را نه به جاه بلکه به چاه می‌اندازد

چالش هایی که نوجوانان را نه به جاه بلکه به چاه می‌اندازد

امروزه شاهد راه اندازی چالش هایی از طریق فضاهای مجازی هستیم که بسیار هوشمندانه نوجوانان کشور را نه به جاه بلکه به قعر چاه می کشاند.

به گزارش خبرنگار باخبرباش، عاطفه قلع ریز،  کم کاری مسئولان در عرصه نشاط اجتماعی و ضعف شدید متولیان فرهنگی در پر کردن اوقات فراغت تمام طیف های جامعه باعث شده که امروزه نوجوانان و جوانان بیش از سایر گروه ها آسیب ببینند و خود عامل شادی را راه اندازی کنند که قبل از بحران کرونا این خلاء با دورهمی های دوستانه و فضای باغ و پارتی های شبانه پر می شد و بعد از پیش آمد بحران کرونا و اجبار خانواده ها برای در خانه ماندن باعث شد که تنها سرگرمی آنها با پر کردن چالش های به ظاهر خنده باشند که در فضای مجازی هر باری با یک عنوان راه اندازی میشود و عکس العمل والدین را مطالبه می کند.

چالش هایی که دقیقا از هم گسیختگی بنیان خانواده ها را نشان گرفته است و با راه اندازی این چالش‌ها قبح بسیار از ارزش های اخلاقی و رفتاری که تاکنون برای یک خانواده قالب ریزی شده بود، ریخته میشود و به هنجاری شکنی و عرف جامعه میرسد.

چالشی با عنوان "مامان من حامله ام" از سوی دختران نوجوانی که ازدواج نکرده است و بازگو کردن آن در جمع خانواده خود و انعکاس عکس العمل مادر، خواهر، برادر و پدرش در فضای مجازی یکی از این چالش هایی است که با عادی سازی بارداری دختران قبل از ازدواج را ترویج می کند که البته موضوع به اینجا ختم نمیشود و شاهد چالش غم انگیزتر از آن هستیم و چالش زنانی که به همسر خود می گویند باردارند و حریم خصوص خود را از اتاق خواب به فضای مجازی و دید عموم  می کشانند که میتوانند تمام مردم بیننده بدن برهنه شما باشند.

چالش ادای صدای "خروج گاز از معده یا همان باد شکم" در بین بزرگترها از دیگر چالش هایی است که نوجوانان کلیپ خود را یکی پس از دیگری در فضای مجازی منتشر می کنند.

دستبرد به حساب پولی والدین و خرید یک کالای گران قیمت از دیگر چالش هایی است که فرزندان میتوانند بدون هیچ ترسی حساب والدین خود را خالی کنند و هر آنچه میخواهند خرید کنند.

چالش گوش دادن به بخش هایی از فحاشی ها "تتلو "با پدر یا مادر خود و عادی سازی  کردن کلماتی که تا پیش از این شنیدن ان برای دیوار اتاق خواب هم ممنوع بود از دیگر حرمت شکنی هایی است که نه تنها امروزه برای نوجوانان عادی سازی شده است بلکه به مرحله بعد و خانواده کشیده شده است و بدنبال مطالبه عمومی تمامی این موارد هستند.

هنجار شکنی های که امروزه در سطح جامعه می بینیم به خاطر کم کاری مسئولان در حوزه نشاط اجتماعی و سخت گیری ها در راه اندازی کارناوال های شادی در سطح جامعه و برگزاری کنسرت های موسیقی و ممانعت از دوچرخه سواری که یک ورزش بیشتر محسوب می شود و بسته شدن فضاهای ورزشی و پولی کردن ورزش های هیجانی مثل اسب سواری و موتورسواری و کورس های ماشین و افزایش قیمت ورزش های شادی آفرین که تنها مختص طبقه مرفه جامعه شده است، تنها دلیل روی آوری جوانان به چالش های به ظاهر خنده  شده است.

امروز اگر تتلو محبوب قلب های نسل نوجوان و جوانان وحتی بزرگسالان شده است  بخاطر غفلت مسئولان و کم کاری و ضعف عملکرد آنها  در عرصه نشاط اجتماعی است و تا فضای جامعه به گونه ای طراحی نشود که برنامه ای برای پر کردن اوقات فراغت تمامی اقشار به ویژه کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان نداشته باشد نمیتوان مانع این شد که جوانان برای خود شادی بیافریند حتی از روش های به ظاهر غیر قانونی و غیر اخلاقی وغیر عرفی.

امروز طراحان چالش های مختلف در قالب چالش های بامزه و  خنده دار به سرعت نور در خانواده ها به منظور شادی آفرینی رخنه کرده است و مسئولان حتی تماشاگر هم نیستند  و به جای پرداخت به اصل موضوع که ایجاد بسترهای  نشاط اجتماعی است ، صورت مسئله را پاک می کنند و بدنبال حذف شبکه های مجازی هستند که خود به بزرگترین بحران چالش مبدل میشود زیرا که در زمان کرونا تنها منبع درآمدی مردم کسب  و کارهای اینترنتی شده است.

دیدگاه / پاسخ