حالت شب
  • Monday, 22 April 2024
چه ارتباطی بین سلیاک و بیماری‌های قلبی وجود دارد

چه ارتباطی بین سلیاک و بیماری‌های قلبی وجود دارد

باخبرباش/ بیماری سلیاک یک واکنش خودایمنی است و زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به صورت غیرطبیعی نسبت به گلوتن و پروتئین موجود در گندم، چاودار و جو حساسیت نشان می‌دهد. تنها روش درمان این بیماری پیروی کردن از یک رژیم غذایی بدون گلوتن است. گروهی از محققان آمریکایی به‌منظور بررسی ارتباط بین بیماری سلیاک و بیماری‌های قلبی، مطالعه جدیدی انجام دادند.

محققان در این مطالعه داده‌های پزشکی تقریباً ۵۰۰ هزار فرد را مورد ارزیابی قرار دادند. تقریباً ۲۰۸۰ نفر آن‌ها درگیر بیماری سلیاک بودند و در ابتدای مطالعه هیچ نشانه‌ای از بیماری قلبی نداشتند. پژوهشگران سوابق پزشکی و گواهی فوت افراد را برای بیش از ۱۲ سال پیگیری کردند؛ در این مدت تقریباً ۴۱ هزار فرد شرکت‌کننده در مطالعه به بیماری قلبی مبتلا شده بودند که حدود ۲۲۰ نفر آن‌ها به بیماری سلیاک مبتلا بودند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بیماری سلیاک خطر بروز بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد به طوری که افراد مبتلا به سلیاک ۶۰ درصد بیشتر از دیگر افراد بدون این بیماری در معرض ابتلا به بیماری قلبی قرار دارند.

هرچه افراد برای مدت طولانی‌تر درگیر بیماری سلیاک باشند، خطر بروز بیماری قلبی بیشتر خواهد بود. افرادی که کمتر از ۱۰ سال به بیماری سلیاک مبتلا بودند، ۳۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی قرار داشتند، این میزان در میان افرادی که به مدت یک دهه یا بیشتر به بیماری سلیاک مبتلا بودند به ۳۴ درصد رسیده است.

نتایج این مطالعه در مجله BMJ Medicine منتشر شده است.

دیدگاه / پاسخ