حالت شب
  • Friday, 26 April 2024
چه عواملی بر ناباروری مردان تاثیرگذار است

چه عواملی بر ناباروری مردان تاثیرگذار است

رئیس گروه میانسالان و سالمندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عوامل تاثیرگذار بر ناباروری مردان را تشریح کرد.

 به گزارش باخبرباش به نقل از ایمنا ناهید مرادی، با تاکید بر تأثیر مخرب دخانیات بر باروری افراد اظهار کرد: دخانیات بر قدرت باروری مردان تأثیرگذار است. در صورتی که مباحث پیشگیرانه مربوط به دودهای دسته دوم و سوم رعایت نشود و خانواده در معرض دود ناشی از دخانیات قرار گیرند، افزون بر خود فرد استعمال‌کننده دخانیات، شانس باروری در خانواده وی نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه مصرف نوشیدنی‌های الکلی منجر به کاهش تعداد و تحرک اسپرم خواهد شد، افزود: به علت تحت تأثیر قرار گرفتن ترشح هورمون تستوسترون در افراد چاق و دارای اضافه وزن، کنترل چاقی و رفع اضافه وزن می‌توانند از عوامل پیشگیرانه ناباروری محسوب شود، گرما و حرارت نیز از عوامل تأثیرگذار بر باروری مردان است.

رئیس گروه میانسالان و سالمندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه گرما و حرارت منجر به از بین رفتن اسپرم‌ها می‌شود، تصریح کرد: در مراکز جامع خدمات سلامت و پایگاه‌های سلامت، غربالگری و ناباروری مردان دیده نمی‌شود و خدمات مورد نیاز برای ناباروری مردان، در خدمات سطح یک وجود ندارد. مراقبت‌هایی که در مراکز خدمات جامع سلامت برای مردان انجام می‌شود، شامل مباحث پیشگیری و درمان عوامل خطر است.

برنامه‌های ترک مواد دخانی و الکل در مراکز جامعه سلامت

وی ادامه داد: در این مراکز مردان از منظر استعمال دخانیات، استفاده از مشروبات الکلی و مواد غذایی ناسالم ارزیابی می‌شوند و در صورت تمایل می‌توانند تحت درمان برای ترک مواد دخانی و الکل قرار گیرند، همچنین مردان میانسال از نظر تحرک و فعالیت‌های بدنی ارزیابی می‌شوند و مشاوره‌های تغذیه‌ای و فعالیت بدنی برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

مرادی با بیان اینکه ارزیابی الگوی تغذیه‌ای و شاخص‌های مربوط به قد، وزن، دور شکم و BMI نیز در این مراکز انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: ارتقای سلامت روان مردان، غربالگری سرطان کولورکتال برای مردان بالاتر از ۵۰ سال و مراقبت‌های دیابت و فشار خون از سایر خدماتی است که در کنار سایر خدمات در مراکز خدمات جامعه ارائه می‌شود.

دیدگاه / پاسخ