حالت شب
  • Saturday, 27 April 2024
حداقل دستمزد برای کارگران ضعیف باید تعریف شود/ افزایش آمار دزدان تازه وارد

با تصویب این طرح به زودی وضع بهتری را برای کارگران پیشبینی می کنیم

دستمزد کارگران در حال حاضر بسیار کمتر از مخارج است

حداقل دستمزد برای کارگران ضعیف باید تعریف شود/ افزایش آمار دزدان تازه وارد

بدنبال تعریف حداقل دستمزد و قانونی کردن آن برای جامعه کارگری ضعیف ، بیکاری حذف خواهد شد و کارگرانی مثل معتادین ، زندانیان و افرادی که در مشاغل ضعیف مثل خیاطی، صنایع دستی و سرمه دوزی و غیره کار می کنند، به جای بیکار شدن می توانند با کف حقوق مشغول به کار شوند.

به گزارش خبرنگار باخبرباش، در حال حاضر بالغ بر 60 درصد دستمزدهای کارگری به شکل غیر رسمی و غیر قانونی پرداخت می شود در حالی که در دیگر کشورها این رقم 10 درصد است و مسبب آن تصویب حداکثر حقوق برای کارگران در کشور است و از انجائیکه کارفرماها نمی توانند حقوق اداره کار به تمامی کارگران خود پرداخت کنند یا اقدام به بیکار کردن آنها می کنند یا اینکه به صورت غیر رسمی و در قالب قراردادهای توافقی بدون بیمه آنها را استخدام می کنند و قیمت های نامتعارف روی محصولات خود می گذارند و با فشار آوردن  روی مصرف کننده، کسری مالی را جبران می کنند.

اگر چه در این بحران اقتصادی پرداخت حقوق اداره کاری نه تنها زندگی کارگران را روبه راه نمی کند اما از سویی دیگر با جمعی از کارفرماهایی مواجهیم که در مشاغل ضعیف که حاشیه سود بسیار کمی دارد نمیتوان مثل مشاغل پر قدرت که حاشیه سود بالایی دارد، حقوق اداره کاری پرداخت کرد و برخورد سخت قانون با کارفرماها که اگر اداره کار پرداخت نشود، جریمه خواهید شد  مجبور به استفاده از سه شیوه و راهکار فوق میشود.


بیشتر بخوانید؛ 

سرنوشت حداقل دستمزد ۱۴۰۰ کارگران

در همین میان مدیر عامل خیریه نذر اشتغال تنها راه نجات وخلاصی از این چالش اشتغال و حل مشکل بیکار و اشتغال کارگران ضعیف را حمایت قانونی از طرح حداقل دستمزدها برای کارگران اقشار ضعیف و مشاغل ضعیف تعریف کرده است که هم کمک به کارفرماها برای نگهداری کارگاه هایی آنها و کمک به رونق تولید و بالا بردن میزان اشتغال زایی و افزایش آمار کارآفرینی هم کمک به کارگرانی شوند که به جای بیکار شدن، بتوانند شاغل باشند اما با حداقل دستمزدها به همراه حمایت اداره کار که دارای بیمه باشند.

مقدم با اظهار اینکه با استناد به این روش مشکل هر دو صف کارگر و کارفرما حل خواهد شد، ادامه داد: اگرچه امروزه توافق کار بین کارگر و کارفرما هست اما غیر رسمی است و کارگر بیمه نمیشود.

وی گفت: تعیین یک حقوق واحد و پایه اداره کاری برای همه کارگران باعث شده که کارفرماهای ضعیف، کارگران را بیکار کنند و بدنبال بیکاری ها شاهد افزایش آمار سرقت ها توسط دزدان تازه کار باشیم.

 مطابق با پژوهش های مجلس قوانین موجود کار عامل افزایش مشاغل غیررسمی و افزایش بیکاری شده است.

در  اسلام هم توافق آزاد آمده است و مطابق با قوانین بین المللی حداقل دستمزد برای اقشار ضعیف تعیین شده است.

تعیین حقوق پلکانی تنها روش پرداخت حقوق برای کارگران است که ضمن پرداخت حق به رسم عدالت، حق کارگران تازه کار، متخصص و ضعیف و بی تخصص داده شود و از هرگونه تبعیض و بیکاری و تحت فشار قرار دادن کارفرما گرفته شود.

دیدگاه / پاسخ