حالت شب
  • Friday, 19 April 2024
کاهش رشد 14 درصدی بیماری کرونا در اصفهان

براساس سند ملی یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر را در استان باید تا مهر و آبان واکسینه کنیم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

کاهش رشد 14 درصدی بیماری کرونا در اصفهان

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در هفته اول اردیبهشت توانستیم بیماری کرونا را نسبت به هفته قبل از آن 14 درصد کاهش دهیم.

به گزارش خبرنگار باخبرباش، کمال حیدری در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: بدنبال اعمال محدودیت ها موفق شدیم 9 شهرستان را از وضعیت قرمز به نارنجی مبدل سازیم.

وی با اشاره به اینکه اصفهان در وضعیت قرمز قرار دارد، تصریح کرد: بیماری کرونا رو به نزول رفته است اما روند آن راضی کننده نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از اشغال 2 هزار و 500 تخت بیمارستانی در موج چهارم کرونا خبر داد و افزود: در حال حاضر نیز روند بستری و سرپایی به بیمارستان ها زیاد است.

وی از واکسیناسیون گروه های مختلف خبر داد و گفت: تاکنون واکسیناسیون 90 درصد گروه های مثل خط اول درمان کرونا در بیمارستان ها و پرسنل آی سی یو و سایر کادر درمان قرار داشتند و پس از آن کارکنان اورژانس، مراکز نگهداری سالمندان، جانبازان و معلولان، کارکنان غسالخانه ها، آزمایشگاه ها، کادر بهداشت و مراقبان و بهورزان، پزشکان در مطب ها، کارکنان داروخانه ها، جانبازان شیمیایی و پاکبانان انجام شده است.

آغاز واکسیناسیون بیماران خاص در اصفهان

حیدری از واکسیناسیون بیماران خاص از هفته گذشته در استان خبر داد و گفت: به خاطر محدودیت ورود واکسن به کشور، مسئولان تمام تلاش خود را برای ورود واکسن به کشور به کار بسته اند، در عین حال که اقدام ارزشمندی برای تولید واکسن ایرانی شکل گرفته و واکسن کوبرکت، رازی و پاستور در مراحل نهایی کارآزمایی بالینی هستند.

وی با اشاره به اینکه اصفهان پایلوت کارآزمایی فاز سوم واکسن پاستو و کوبرکت است، گفت: آمادگی لازم و تدابیر کافی برای واکسیناسیون در استان پیش بینی شده، اما باید واکسن در اختیار داشته باشیم و براساس آن برنامه واکسیناسیون را پیش ببریم.

تزریق واکسن کووبرکت به 400 نمونه انسانی در اصفهان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از کارآزمایی واکسن کوبرکت از هفته جاری در پنج مرکز اصفهان بر روی ۴۰۰ نمونه خبر داد و گفت: شرکت کووبرکت داوطلبان را دعوت می کند تا در مراکز منتخب حاضر شوند و در عرض ۱۰ روز واکسن به آنها تزریق می شود و بعد از آن وارد مرحله تولید واکسن می شود.

5 هزار اصفهانی داوطلب واکسن مشترک ایران و کوبا

حیدری همچنین به داوطلب شدن پنج هزار نفر برای شرکت در فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن مشترک ایران و کوبا اشاره و اظهار کرد: از بین این داوطلبان برخی انتخاب شده و برای تزریق واکسن دعوت می شوند. تاکنون ۸۰۰ نفر از سه هزار داوطلب اصفهانی واکسن خود را دریافت کرده و سه هفته بعد دوز دوم واکسن را دریافت می کنند و نتایج واکسیناسیون آنها رصد می شود.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر تعدادی مراکز منتخب برای واکسیناسیون درنظر گرفته ایم، تصریح کرد: براساس سند ملی یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر را در استان باید تا مهر و آبان واکسینه کنیم و درحال حاضر که جمعیت گروه هدف کمتر است برای مدیریت بهتر، مراکزی مشخص شده است، ضمن اینکه هر فردی که از واکسیناسیون گروه هدف جا بماند دوباره برای انجام واکسن دعوت می شود و زمان و مراکز مشخصی برای لکه گیری گروه ها درنظر گرفته ایم.

معاون بهداشتی استان اصفهان با یادآوری اینکه در هر موج کسانی بیشتر درگیر می شوند که از نظر جسمی ضعیف و در معرض خطر هستند، گفت: افراد آسیب پذیر در اولویت واکسیناسیون قرار گرفته اند تا اگر موج های بعدی اتفاق افتاد نگرانی کمتری برای آنها داشته باشیم.

حیدری با بیان اینکه اگر بالای ۷۰ درصد جامعه واکسینه شوند می توانیم بگویم حلقه انتقال بیماری با واکسیناسیون شکسته می شود، تصریح کرد: صنایع، بخش خصوصی و خیریه ها تمایل به کمک در زمینه واکسیناسیون دارند و از سازمان غذا و دارو مجوز نیز برای آنها صادر شده ولی هنوز ساز و کار لازم فراهم نشده تا بتوان از ظرفیت آنها نیز برای ورود واکسن بهره برد و هنوز عملا این اتفاق نیفتاده است.

 

 

دیدگاه / پاسخ