حالت شب
  • Monday, 29 April 2024
کرونا مثبت ها تا شش روز اولیه نیاز به سی تی اسکن ندارند

کرونا مثبت ها تا شش روز اولیه نیاز به سی تی اسکن ندارند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بیماران کرونا مثبت در هفته اول ابتلا نیاز به سی تی اسکن، تجویز آنتی بیوتیک، کورتن، داروهای ضد ویروسی و دکزامتازون و غیره را ندارد.

به گزارش خبرنگار باخبرباش، مهرداد صلاحی  اظهار داشت: برای مبتلایان به کرونا مثبت در هفته اول فقط استراحت و درمان علامتی توصیه میشود یعنی اگر سردرد، تب و غیره دارند با خوردن قرص علائم را درمان کنند.

وی بیان داشت: مبتلایان به کرونا تنها در صورتی که تنگی نفس دارند یا حس کردند اکسیژن خون آنها پایین امده نیاز به سی تی اسکن دارند .

متخصص بیماریهای عفونی با اشاره به اینکه معمولا بیماران دو تا سه روز اول برای سی تی اسکن مراجعه میکنند که غالبا با هر سی تی اسکن برابر 180 عکس قفسه سینه اشعه وارد میکند که سی تی اسکن های بی مورد میتواند عامل سرطان سینه و تیروئید در زنان شود، اضافه کرد: سی تی اسکن در هفته اول و تکرار سی تی اسکن در بیماران کرونایی را غیر ضروری دانست.

وی ادامه داد: تنها افرادی که بعد شش روز اول احساس تنگی نفس شدید دارند و اکسیژن خون آنها از 91 به پایین و درزنان  باردار از 94 به پایین باشد و افرادی که بیماریهای زمینه ای مثل دیابت، چاقی و فشار خون دارند و بعد این مدت دچار کمبود اکسیژن شدند، به پزشک  مراجعه کنند.

صلاحی گفت: بعد از ابتلا به کرونا، تعریق زیاد، بی حالی ، ضعف، خستگی، تک سرفه ای عادی است و نباید باعث ترس بیماران شود.

وی با بیان  اینکه دلتا ویروس(هندی) 12 برابر قدرت انتقال و شانس سرایت دارد، گفت: بعد از ابتلا به کرونا نیاز به تست دادن آنتی بادی نیست زیرا که در کرونا ایمنی سلولی وهمورال نقش دارد و بود و نبود آنتی بادی نشان از بیماری نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: انجام پی سی آر بعد از ابتلا به کرونا حتی یکماه بعد از آن هم توصیه نمی شود زیرا که با ماندن قطعات مرده بیماری در بینی، احتمال مثبت بودن  پی سی آر هست.

وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر بیشترین افراد بستری در الزهرا از بین  افراد جوان و میانسال با حال بد هستند، ادامه داد: مبتلایان از زمان اولین علامت تا سه هفته بعد ناقل هستند.

دیدگاه / پاسخ