حالت شب
  • Friday, 19 April 2024
کشاورزان پساب فاضلاب  را برای چه مصارفی به کار میبرند

در حال حاضر استفاده ای از پساب های فاضلاب برای کشاورزی نمی شود اما مطابق با قانون مقرر شده تمام پساب های فاضلاب را تجمیع کنیم و برای کشت و کار در حوزه کشاورزی تصفیه شود

سهم خواهی کشاورزان از پساب برای چیست؟

کشاورزان پساب فاضلاب را برای چه مصارفی به کار میبرند

 

سهم خواهی کشاورزان از پساب فاضلاب اگر چه قانونی استت اما آنچه سوال است اینکه این پساب برای کشت و کار چه محصولاتی به کار می رود.

به گزارش خبرنگار باخبرباش، هفته گذشته آب منطقه ای اصفهان پساب فاضلاب را برای آبیاری فضای سبز به شهرداری اختصاص داد که این مسئله عامل گلایه واعتراض کشاورزان شد.

اما آنچه قابل تامل است نه تنها آبیاری و نگهداری فضای سبز شهری با پساب فاضلاب به هر قیمتی قابل قبول نیست زیرا که شاهد کاشت درختان میوه مثل توت در فضای سبز در سالهای گذشته بودیم و این عمل شهرداری قطع به یقین برای سلامتی مردم خطرناک است بلکه برای محیط زیست هم آسیب زا است.

از سوی دیگر فضای سبز محل بازی و تفریح کودکان و نوجوانان و رفت و آمد شهروندان است  و آبیاری فضای سبز با پساب آسیب جدی بر سلامتی آنها وارد خواهد ساخت.

استفاده از پساب که غالبا برای گیاهان غیرمثمر و آن هم در مناطق دور از شهر باید به کار رود مثل اینکه بدنبال خشکسالی شدید در اصفهان، کشاورزان ومتولیان فضای سبز شهری را به سمت استفاده از پساب فاضلاب برده است بدون اینکه عوارض آن را پیگیر شوند.

فتح الله دهقان، عضو کمیسیون کشاورزی شورای شهرستان اصفهان به خبرنگار باخبرباش گفت: در حال حاضر  استفاده ای از پساب های فاضلاب برای کشاورزی نمی شود اما مطابق با قانون مقرر شده تمام پساب های فاضلاب  را تجمیع کنیم و برای کشت و کار در حوزه کشاورزی تصفیه شود که این امر هیچ وقت اتفاق نیفتاد و اخیرا مورد اعتراض کشاورزان قرار گرفت.

وی بیان داشت: بدنبال اعتراض کشاورزان به تخصیص پساب فاضلاب برای آبیاری فضای سبز، تمام پمپ های شهرداری جمع آوری شد.

عضو کمیسیون کشاورزی شورای شهرستان اصفهان ادامه داد: محافظت از پساب فاضلاب وظیفه کشاورزان است و از حقوق قانونی خود پایین نمی آییم زیرا که به صراحت در طومار شیخ بهایی به ان اشاره شده است.

وی ادامه داد: از  شمال اصفهان محدوده دولت آباد، شرق اصفهان محدوده تیمیارت و جنوب اصفهان مجاورت زاینده رود از پشت بیمارستان شهید چمران تا بعد از شهر زیار، همچنین تصفیه خانه بهارستان تا سپاهان شهر  بالغ بر 5 تا 6 متر مکعب حجم  پساب فاضلاب است.

دهقان گفت: تصفیه پساب فاضلاب خیلی پیچیده است و هنوز شاهد آن نیستیم.

یکی  از کشاورزان نیز در پاسخ به اینکه پساب فاضلاب برای چه مواردی در کشاورزی به کار می رود، گفت: از اداره آب منطقه ای اصفهان تا نزدیکی بیمارستان چمران که حدود 3 متر است پساب فاضلاب وارد رودخانه می شود و از سه راه پینارت تا نرسیده به بیسان مورد استفاده کشاورزان برای کشت سبزیجات و علوفه و غیره به کار می رود که سال گذشته با پساب فاضلاب سبزیجات و باقالی کاشته شد و در بازار میوه و تره بار اصفهان به فروش رسید.

 

 

 

دیدگاه / پاسخ