حالت شب
  • Friday, 29 March 2024
یکی از علل مهم گواتر و کم کاری تیروئید کمبود مصرف ید است

یکی از علل مهم گواتر و کم کاری تیروئید کمبود مصرف ید است

دکتر مریم حیدر پور فوق تخصص غدد و متابولیسم  بزرگسال، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، در گفتگو با خبرنگار باخبرباش اظهار کرد:

تیروئید غده ی پروانه ای شکل است و در جلوی گردن قرار دارد و وظایف مهمی بر عهده دارد از جمله مهم ترین آنها  شرکت در سوخت ساز بدن هست.

دکتر حیدرپور در مورد بیماری های  تیروئید گفت: به طور کلی بیماری های تیروئید را می توان به دو دسته  تقسیم کرد: یکسری بیماری هایی هستند که به علت اختلال در کارکرد تیروئید به وجود می آیند ، که می توان به پرکاری و کم کاری تیروئید اشاره کرد.

و یک دسته اختلالاتی هستند که در اندازه و ساختار تیروئید ایجاد می شود.

فوق تخصص غدد و متابولیسم افزود:

کم کاری تیروئید به معنای کاهش تولید هورمون های تیروئید است.کم کاری تیرویید می تواند به علت اختلالات  در عملکرد خود غده  تیروئید ایجاد شود.مثلا  به علل مادرزادی, بیماریهای خود ایمن، داروها، برداشتن  غده تیروئید و  یا کمبود مصرف ید  و... باشد. همچنین می تواند به علت ثانویه ناشی از بیماری های غده هیپوفیزایجاد شود چون عملکرد غده تیروئید تحت کنترل غده هیپوفیز است.

وی ادامه داد: بیماری گواتر به بزرگی غده تیرویید گفته می شود که علل مختلفی دارد. یکی از علل مهم و شایع آن، کمبود ید است.

دکتر حیدرپور اضافه کرد:  غده تیروئید برای ساخت هورمون نیاز به ید دارد .متاسفانه در سال های اخیر یکسری نمک هایی به عنوان نمک دریا در بازار عرضه می شود که،علاوه بر وجود مواد سمی در این نوع نمک ها ( به علت عدم تصفیه شدن) ید کافی جهت ساخت هورمون های تیروئید به بدن نمی رساند که این عامل باعث بیماری گوآتر، کم کاری تیروئید و افزایش ندولهای تیروئید می شود.

دکتر حیدر پور خاطر نشان کرد: مهم ترین عاملی که ما می توانیم برای سلامتی غده تیروئید انجام دهیم این است که از نمک های ید دار که در بازار عرضه می شود استفاده کنیم.

فوق تخصص غدد و متابولیسم تصریح کرد: بیماری کم کاری تیروئید در بزرگسالان می تواند  به صورت خستگی ، اسپاسم و درد های عضلانی،خشکی پوست، ریزش مو، عدم تحمل سرما، ادم ، افزایش وزن ، یبوست خود را نشان می دهد.با این حال  این علایم فقط به بیماری تیروئید اختصاص ندارد و برای اثبات کم کاری تیروئید باید آزمایش عملکرد تیروئید داد.

همین طور در موارد پر کاری تیروئید علایم به صورت عصبی بودن، کاهش وزن با وجود افزایش اشتها ، تپش قلب ، لرزش ، عدم تحمل گرما، خستگی می باشند  با این حال باز هم برای تایید تشخیص باید آزمایش عملکرد تیروئید در خواست کنیم.

دکتر حیدر پور در پایان بیان داشت:زمانی که قسمتی از تیروئید رشد غیر طبیعی داشته باشد،ندول ( گره ) تیروئید به وجود می آیند. که اغلب کوچک هستند واهمیت بالینی ندارند. ندول تیروئید شایع است. اگر از تمام مردم سونوگرافی انجام دهیم بیشتر از 50% از مردم میتوانند ندول های تیروئید داشته باشند . ولی فقط کمتر از5% این ندول ها می توانند بدخیم باشند. اغلب ندولها بی علامتند و بیمار در طی معاینه پزشک یا انجام یک تصویربرداری مثل سی تی اسکن  یا سونوگرافی پی به وجود آن می برد.گاهی هم به خاطر بزرگ شدن ندول خود فرد یا اطرافیانش متوجه آن می شوند. گاهی به علت خونریزی در داخل ندود بیمار با شکایت درد به ما مراجعه می کند. به هر حال اگر به هر علتی متوجه وجود ندول در بیمار شدیم برای او تست عملکرد تیروئید می دهیم و اگر ندول پرکارنبود برا بررسی ماهیت ندول سونوگرافی در خواست می کنیم واگر ویژگی های آن در سونو مشکوک بود نمونه برداری انجام می دهیم.همانطور که گفتم تنها 5 درصد ندول ها بدخیم هستند واکثر بدخیمی های تیروئید رشد آهسته ای دارند و به خوبی با برداشتن تیروئید و دریافت درمانهای کمکی ، قابل درمان وکنترل هستند.

دیدگاه / پاسخ