حالت شب
  • Friday, 29 March 2024
۵ مرکز تشخیص زودهنگام سرطان در اصفهان فعال است

۵ مرکز تشخیص زودهنگام سرطان در اصفهان فعال است

به گزارش باخبرباش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان روز دوشنبه به نقل از شهربانو مظاهری اعلام کرد: انجام همه امور غربالگری مربوط به سرطان بر عهده این مراکز است.

وی از مجهز بودن اصفهان، خمینی شهر، نایین، بادرود، شهرضا، نجف‌آباد، لنجان، مبارکه، گلپایگان و اردستان به دستگاه‌های ماموگرافی، اندوسکوپی و کولونوسکوپی خبر داد و خاطرنشان کرد: در بیمارستان‌های شهید بهشتی، الزهرا(س) و امین اصفهان نیز دستگاه کولپوسکوپی وجود دارد.

مظاهری به استقرار چهار دستگاه رادیوتراپی و توموتراپی در بیمارستان سیدالشهدا(ع) و ۲ دستگاه رادیوتراپی در شهرک سلامت، ۲ دستگاه در مرکز هرندی و ۲ دستگاه در بیمارستان میلاد اشاره و اضافه کرد: در گذشته صف انتظار بیماران رادیوتراپی در اصفهان به ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر می رسید که ناگزیر به سایر استان‌ها مراجعه می کردند اما امروز دیگر مشکلی برای انجام رادیوتراپی در استان نداریم.

وی با بیان اینکه تا پایان سال جاری، دستگاه "پت اسکن" در بیمارستان فارابی در شرق اصفهان نیز راه‌اندازی می شود، خاطرنشان کرد: پیش از این بیماران برای انجام پت اسکن به خارج از استان مراجعه می کردند.

"پت‌اسکن" یک روش تصویربرداری پیشرفته به‌منظور تشخیص دقیق، مشاهده متاستاز، بررسی موثر بودن درمان و تشخیص عود سرطان در مبتلایان است.

مظاهری به تعداد محدود دستگاه‌های پت اسکن در کشور اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی یک مرکز درمان سرطان در بیمارستان فارابی در چشم‌انداز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است بنابراین استقرار پت اسکن در این بیمارستان جزو برنامه های دانشگاه قرار دارد.

وی ادامه داد: تمرکززُدایی درمان سرطان از بیمارستان سیدالشهدا(ع) در مرکز شهر و کاهش بار کاری و ترافیک آن از اهداف پیش روی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.

بیمارستان سیدالشهدا(ع) مرکز درمانی جامع و تخصصی سرطان در استان اصفهان است که سال ۱۳۵۰ به بهره‌برداری رسید و بیماران بسیاری از این خطه و استان‌های دیگر به آن مراجعه می کنند.

وی همچنین از راه‌اندازی فیزیوتراپی مخصوص بیماران سرطانی تا آخر سال خبر داد و اظهار داشت: مرکز پذیره‌نویسی اهدای سلول های بنیادی در بیمارستان سیدالشهدا(ع) راه اندازی شده است و شهروندان می توانند برای اهدای سلول های بنیادی به این مرکز مراجعه کنند.

رییس اداره امور بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: اصلاح مراکز شیمی درمانی در بخش دولتی و خصوصی طبق آیین‌نامه وزارت بهداشت و راه‌اندازی بخش شیمی درمانی بیمارستان شهید منتظری نجف آباد و بخش پیوند مغز استخوان در بیمارستان های سید الشهدا(ع) و الزهرا (س) اصفهان از دیگر خدمات ارائه شده به بیماران سرطانی است.

وی اضافه کرد: با نشاندار شدن بیماران سرطانی در صندوق بیمه سلامت، آنها می‌توانند از بیمارستان‌های دولتی و خصوصی با کمترین هزینه، خدمات درمانی دریافت کنند.

اصفهان با کمبود جراح سرطان مواجه است

مظاهری از چالش های پیش‌رو در زمینه سرطان در استان اصفهان به کمبود جراح سرطان، جراح سرطان سینه و فوق تخصص گوارش در بیمارستان های دولتی اشاره کرد و گفت: با کمبود نیروی انسانی متخصص در بخش دولتی بویژه در شهرستان‌ها مواجهیم همچنین در عرصه رادیولوژی و نمونه‌برداری نیز این کمبودها احساس می شود.

وی با بیان اینکه تعرفه جراحی در بخش دولتی و غیردولتی قابل مقایسه نیست، افزود: با اصلاح تعرفه‌ها می‌توان از توان نیروی متخصص در بخش‌های دولتی نیز استفاده کرد.

رییس اداره امور بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از روندرو به رشد سرطان در اصفهان خبر داد و گفت: بر اساس آمار سال ۹۶، اصفهان در سرطان سینه جایگاه دوم، سرطان خون جایگاه سوم و سرطان تیرویید در جایگاه چهارم کشور قرار دارد.

مظاهری تصریح کرد: آلودگی هوا و صنعتی بودن، کودهای شیمیایی و افزودنی‌های غیرمجاز، دخانیات، الکل و تغذیه نامناسب باعث بروز سرطان می شود.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار سال‌های ۹۵ و ۹۶، بالاترین آمار جمعیت مبتلا به سرطان در شهرضا، شاهین شهر و لنجان ثبت شده است، گفت: هزینه بالای دارو و تصویربرداری مهمترین چالش پیش روی بیماران سرطانی است که بسته های حمایتی برای این بیماران در بیمارستان های دولتی ابلاغ شده است.

سالیانه حدود ۱۱ هزار بیمار جدید به جمع مُبتلایان سرطان در استان اضافه می‌شود و میانگین سنی مُبتلایان به انواع سرطان در استان اصفهان ۵۹.۵ سال است.

شایعترین سرطان‌ها در استان اصفهان،سینه، پروستات، پوست، روده بزرگ و تیرویید است.

دیدگاه / پاسخ