حالت شب
  • Friday, 29 March 2024
۸۰ درصد ایرانی ها کمبود ویتامین دی دارند

۸۰ درصد ایرانی ها کمبود ویتامین دی دارند

  به گزارش باخبرباش به نقل از انتخاب : یک فوق تخصص گوارش و کبد می گوید: من چندان بر مکمل خاصی تاکید نمی کنم اما نزدیک به ۸۰٪ از مردم کشور ما کمبود ویتامین دی دارند، این وضعیت حتما باید اصلاح شود البته نه بخاطر کرونا بلکه بخاطر بیماری های دیگری که در آینده در انتظار کسانی است که کمبود ویتامین دی دارند.

 دکتر سید محمود اسحاق حسینی در پاسخ به این سوال که عوارض خوددرمانی و تاثیر آن بر گوارش و کبد چیست؟ اظهار داشت: کرونا هنوز هم شناخته شده نیست و ساختار این ویروس مرتبا عوض می شود و اسید آمینه های آن عوض می شود و ژنوم های جدیدی ایجاد می شود و درمان آن برحسب اینکه از کدام نوع باشد متفاوت است اما در مورد بیماری های ویروسی به طور عام هیچ درمانی وجود ندارد، بیماری های ویروسی تا این لحظه درمان مستقیمی ندارند. در موارد هپاتیستی شناختی وجود دارد و درمان مستقیم داریم در مورد کرونا مطالعات شروع شده ولی هنوز درمان مستقیمی وجود ندارد تا جاییکه بسیاری از درمان هایی که در طول دو سال گذشته انجام دادیم امروز مورد قبول نیستند. البته نه ما بلکه در تمام دنیا بسیاری از دارو هایی که به بیماران داده شده لزوم و کارایی نداشت، البته مقداری از مساله تجربی است اما آن چیزی که مهم است این است که باید سیستم ایمنی بدن را بالا ببریم. هر چه ایمنی بالاتر باشد بهتر است این مساله باید با تغذیه اتفاق بیفتد البته مکمل ها هم جایگاهی دارند ولی در نهایت درمان نمی کنند. حتی این که در حین درمان از مکمل ها استفاده شود این نکته هم ثابت شده نیست.

حدود ۸۰ درصد مردم کشور ما کمبود ویتامین دی دارند

بیماری های دیگری در آینده در انتظار کسانی است که کمبود ویتامین دی دارند

هر چه بیماری های ویروسی داخل بدن نیاید بهتر است

پاندمی ویروس از بین می رود ولی ممکن است ماه‌ها و سالها ویروس باقی بماند

وی افزود: به عنوان یک قانون هر چه سیستم ایمنی ما قوی تر باشد چه در زمان بیماری و چه در زمان بروز بیماری کمک کننده است. بی حالی و عدم میل به غذا جزو این بیماری است این وضعیت خود به خود انسان را نسبت به روزهای قبل بی اشتهاتر و ضعیفتر می‌کند. من چندان بر مکمل خاصی تاکید نمی کنم اما نزدیک به ۸۰٪ از مردم کشور ما کمبود ویتامین دی دارند، این وضعیت حتما باید اصلاح شود البته نه بخاطر کرونا بلکه بخاطر بیماری های دیگری که در آینده در انتظار کسانی است که کمبود ویتامین دی دارند. بیماران در حین بیماری از نظر کالری عقب هستند به همین دلیل توصیه ما این است که از نظر غذایی بیمار هر غذایی که دوست دارد بخورد. در مورد بیمارانی که عوارض گوارشی دارند سرم توصیه می شود، مریضی که اسهال دارد آب از دست می دهد و باید آب و الکترولیت هایش را اصلاح کنیم مریض کلسیم از دست می دهد کلسیم اش را باید اصلاح کنیم. ریز مغذی ها را از دست می دهد و باید منیزیم و روی و… را به بیمار داد چون بیماران با عوارض گوارشی فاحش و بارز این موارد را از دست می دهند و باید جایگزین کنیم. هر بیماری با اسهال املاح از دست می دهد. ولی اینکه بگوییم این مکمل را بخورید و کرونا نمی گیرید نه چنین چیزی نیست. توصیه من این است که تغذیه کامل باشد و در زمان ابتلا استراحت بهترین کار است. ولی اصول پیشگیری ضروری است هر چه بیماری های ویروسی داخل بدن نیاید بهتر است حتی آنفولانزا و حتی ویروس های سرماخوردگی. یعنی تا جاییکه امکان دارد مردم اصول بهداشتی را رعایت کنند. مردم باید از واکسیناسیون استقبال کنند این وضعیت به نفع عزیزان و خانواده و اجتماع است ولی اینکه بگوییم کرونا همین فردا صبح تمام می شود این شدنی نیست، پاندمی ویروس از بین می رود ولی ممکن است ماه‌ها و سالها ویروس باقی بماند.

دکتر اسحاق حسینی در مورد اینکه شما به تغذیه اشاره کردید امروز بسیاری از مردم توان خرید گوشت و مرغ ندارند و شاید از روی ناچاری به قرص و مکمل ها رو می آورند، در آن صورت چه عواقبی خواهد داشت؟ گفت: در تقسیم بندی ما از نظر غذایی در هر وعده در شبانه روز ۵۰٪ از مواد قندی است و ۳۵٪ مواد پروتئینی و ۱۵٪ مواد چربی هستند و همه این مواد باید خورده شوند. ریز مغذی ها و ده میلی گرم آهن باید خورده شود. وقتی می گویید گوشت خورده نمی شود یعنی آهن نیست و این مساله قطعا بی اثر نیست و می تواند شدت بیماری را بیشتر کند.

فقر آهن از قبل از کرونا نیز در کشور ما شایع بود

کمبود کلسیم و نخوردن شیر و لبنیات موجب تغییراتی از جمله پوکی استخوان در آینده می شود

این متخصص گوارش درباره اینکه این مساله می تواند در آینده موجب تشدید بیماری های دیگری باشد؟ تصریح کرد: بله کاملا درست است فقر آهن از قبل از کرونا نیز در کشور ما شایع بود. کمبود کلسیم و نخوردن شیر و لبنیات نیز موجب بیماری ها و تغییراتی از جمله پوکی استخوان در آینده می شود بخصوص در مورد خانم ها بعد از دوران یائسگی این موارد دیده خواهد شد.

دیدگاه / پاسخ