حالت شب
  • Saturday, 27 July 2024
اصرار وزارت علوم برای حضوری شدن دانشگاه ها

اصرار وزارت علوم برای حضوری شدن دانشگاه ها


 به گزارش باخبرباش علی اکبر صفوی روز پنجشنبه  درباره میزان فعالیت های حضوری و الکترونیکی دانشگاه ها، اظهار داشت: در برخی دانشگاه ها بین ۱۰ تا ۲۰ درصد و برخی دیگر از دانشگاه ها تا ۵۰ درصد برخی از فعالیت ها حضوری است اما هنوز بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد این فعالیت ها از راه دور است که به دلیل وجود فضای ناشی از شیوع ویروس کرونا، این امر طبیعی است.

رییس کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت علوم، درباره حضوری شدن کلاس های دانشگاه ها، گفت: مباحثی در یک ماه گذشته از سوی وزیر علوم و معاون آموزشی این وزارتخانه در خصوص حضوری شدن کلاس های درس از فروردین ماه ۱۴۰۱ مطرح شده بود و طبق مصوبه جدید ستاد کرونا نیز فعالیت دانشگاه ها در ادامه ترم جاری باید حضوری باشد. 

وی تصریح کرد: بنای وزارت علوم بر حضوری شدن کلاس های درس از ابتدای نیمسال دوم سال تحصیلی بود، اما پیک دوباره کرونا در روند دانشگاه های استان ها اختلال ایجاد کرد؛ بنابراین تصمیم گیری در خصوص حضوری شدن دانشگاه ها به استان ها واگذار شد.

به گزارش ایرنا، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اسفند ماه اعلام کرد که در شرایط فعلی، غیرحضوری بودن دانشگاه ها تخلف است. این ستاد همچنین در روز ۶ فروردین ماه جاری تاکید کرد که همه مدارس و مراکز آموزشی باید از ۱۴ فروردین با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، برای برگزاری کلاس‌های حضوری برای همه دانش‌آموزان و دانشجویان اقدام کنند.

آیت‌الله رئیسی رییس جمهوری ۲۱ اسفند ماه با بیان اینکه تعطیلی حدوداً ۲ ساله نظام آموزشی کشور باعث افت علمی و تحصیلی جدی شده است، گفت: گزارش‌های نگران کننده‌ای از نتایج پایش‌های علمی به دست آمده و ضرورت دارد وزرای آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر برگزاری کلاس‌های درس و امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها به شکل حضوری تاکید داشته باشند.

رئیس جمهور با اشاره به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی ضرورت برگزاری کلاس‌ها و امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها به شکل حضوری در شرایط غیراضطرار کرونایی افزود: برابر این مصوبه طفره رفتن از برگزاری حضوری کلاس‌های درس و امتحانات دانش‌آموزان و دانشجویان تخلف محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: دانش‌آموزان و دانشجویان آینده‌سازان کشور هستند و هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند و نباید نسبت به کیفیت تربیت نسل آینده‌ساز خود بی‌تفاوت باشد.

بر کسی پوشیده نیست که شیوع ویروس کرونا، تغییر و تحول را بر همه حوزه‌ ها و عرصه‌های زندگی اجتماعی تحمیل کرد و آموزش عالی را به سوی آموزش‌ های مجازی سوق داد. همه گیری این ویروس در کشور که از اسفندماه سال ۹۸ شروع شد، سبب تعطیلی کلاس های حضوری دانشگاه ها و رونق یافتن آموزش مجازی و کمرنگ شدن ارتباطات انسانی میان دانشجویان و استادان شد.

حضور نیافتن دانشجویان در دانشگاه ها و الکترونیکی شدن آموزش ها و امتحان ها حتی واحدهای عملی، معادلات و نظم موجود در تعلیم و تربیت را بر هم زد، به گونه ای که دیگر استاد و دانشجو محور اصلی تعلیم و تربیت نبودند.

به نظر می رسد تبعات کاهش سطح علمی دانشجویان با آموزش های از راه دور در آینده خود را نشان دهد. بنابراین با گسترش واکسیناسیون در سطح کشور به خصوص دانشجویان، حضوری شدن دانشگاه ها می تواند سدی مقابل روند رکود علمی دانشجویان باشد.

دیدگاه / پاسخ