حالت شب
  • Thursday, 02 May 2024
نسبت به خادمان بی‌ادعای شهر منصف باشیم

آیا ساخت سیتی‌سنترها در اصفهان نشانه‌ای از فاصله‌گیری این شهر از مبانی اسلامی است؟ آیا چالش های کارآفرینی در نگاه مسئولین دیده شده ؟

ماجرای یک نطق دردسر ساز و عذر خواهی معنادار

نسبت به خادمان بی‌ادعای شهر منصف باشیم

چندی پیش، در روز ١٢ مهرماه گذشته، یکی از میهمانان نخستین نشست هم‌اندیشی مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان که با موضوع محوری «شهر اسلامی» برگزار شد، در نطق خود عنوان کرده بود که ساخت سیتی‌سنترها در اصفهان نشانه‌ای از فاصله‌گیری این شهر از مبانی اسلامی است.


به گزارش خبرنگار باخبرباش علیرضاعبدلی  اگر نیک به این موضع‌گیری بنگریم، متوجه خواهیم شد که نه‌تنها این جمله دقیق، علمی و منصفانه نیست، بلکه احتمالاً یا گوینده نتوانسته منظور خود را درست بیان کند یا حب و بغضی شخصی و گروهی، راه بر انصاف و استدلال منطقی گوینده بسته است و الا قطعاً هر منطق بیداری پیشرفت پروژه‌های معماری، تجاری و شهرسازی، مطابق با الگوهای روز دنیا که باعث افتخار و اعتبار یک شهر و اتفاقاً برجسته‌سازی و بازشناسی غنای تاریخی و اسلامی ابرشهر اصفهان می‌شود را فاصله‌گرفتن از هویت اسلامی نمی‌پندارد. چگونه می‌توان ساخت یک مجموعه (فیزیکی) افتخارآمیز را مسبب و مولود فاصله‌گیری معنوی یک شهر از باورهای خود دانست؟؟!!
در پی این موضع‌گیری‌های نسنجیده و غیرعلمی که بدون درنظرگرفتن انصاف، حقایق و مصلحت‌های شهر اصفهان و باورها و سلایق افکارعمومی بیان می‌شود و قطعاً تنها در جای خود می‌تواند موضع‌گیری گروهی خاص باشد که آنها نیز قطعاً با منطق خود (و البته ازراه‌نادرست) سعی در حفظ هویت اسلامی شهر اصفهان دارند. مسعود صرامی، کارآفرین و بنیان‌گذار سیتی‌سنتر که به حق می‌توان او را از معماران اصفهان نوین و پیشرو در خدمات‌رسانی عمومی خلاقانه بخش خصوصی به مردم نامید، نیز واکنش نشان داده بود و دل‌نوشته‌ای (نه جوابیه از سر پاسخگویی و چالش) در فضای مجازی منتشر ساخته بود که با واکنش‌های عمدتاً مثبت مردم روبرو شده بود و متعاقباً جوابیه و بیانیه مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان را به همراه داشت.


بیاید منصفانه دقایقی خودمان را جای مسعود صرامی بگذاریم، از تمام منافع و پیشرفت‌های بی‌دردسرت بگذری و خود را فدا کنی، در اوج مشکلات اقتصادی کشور، دست به انجام پروژه‌های غیر ممکنی بزنی که قدرت ریسکش در کمتر کسی وجود داشته است، سال‌ها رنج و مرارت و زخم‌زبان بشنوی و با انواع مصائب اقتصادی و سنگ‌اندازی‌ها دست‌به‌گریبان شوی و سال‌ها خواب‌وخوراک نداشته باشی تا در سخت‌ترین شرایط و کمترین حمایت‌ها با یاری خدا موفق به انجام پروژه‌ها و دستاوردهایی بشوی که بی شک یکایک آنها در تاریخ عمران معاصر اصفهان بی‌نظیر و در کشور کم‌نظیر است و هرکدام برگ و سندی برای اعتلای نام اصفهان بزرگ و سرافراز. سپس هدیه‌اش کنی به مردمان فداکار شهر دوست‌داشتنی‌ات.
سپس سال‌ها به انحای مختلف کنایه بشنوی و زخم‌زبان نثارت کنند و اینجاوآنجا برایت سنگ‌اندازی کنند و هیچ نگویی و خشنود باشی که رفاه و خوشحالی مردمت را رقم زدی. ولی این آخر کسی در یک همایش مهم بیاید بدون رعایت مصلحت‌ها و انصاف و با نسنجیدن همه جوانب، حرفی کلی بزند و تمامی این اقدامات مردم‌پسند را در راستای رفتاری غیراسلامی بشمارد؟! شما جای او بودید حداقل دل‌نوشته‌ای نمی‌نوشتید؟ حداقل خدماتتان را گوشزد نمی‌کردید؟ صرامی هم اگرچه هیجانی و احساسی، ولی از سر صداقت و راستی، درد پنهان و ناراحتی‌اش از این نوع رفتارها را در قالب دل‌نوشته‌ای منتشر کرده است.
خود آقای صرامی دراین‌رابطه می‌گوید: شدیداً موافق خرد جمعی و هم‌افزایی است و نیک می‌داند و تشویق هم می‌کند که فضای نقد و چندصدایی وجود داشته باشد و هیچگاه نه مخالف این موارد است و نه با نقد منصفانه و مشفقانه‌ای که همراه راهکار و رهیافت باشد مشکلی دارد.
او اضافه می‌کند: اتفاقاً این حرکات شورای اسلامی شهر اصفهان را هم مفید می‌داند و معتقد است این تریبون‌های آزاداندیشی و نقد به رشد گفتمان‌ها، فرهنگ‌سازی و اعتلای فرهنگی و اجتماعی شهر کمک می‌کند و در راستای همان تفکر توسعه‌ای و خلاقی است که سیتی‌سنتر را ساخته است، اما باید سخنرانان و میهمانان این برنامه نیز علاوه بر داشتن صلاحیت و صاحب‌نظری، تمام ابعاد و مصالح شهر را در نظر بگیرند و خدای‌نکرده به‌صورت قشری، جزیره‌ای و با تفکرات تک‌سویه، حرف نزنند که نه‌تنها زحمات و خدمات خادمانی که سبب اعتبار و توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی این شهر شدند را زیر سؤال ببرد، بلکه با تندروی سبب فرار سرمایه‌گذاران و صاحبان تفکرات خلاق و توسعه‌ای از شهر اصفهان بشود.


بنیان‌گذار سیتی‌سنتر می‌گوید: من تنها دل‌نوشته‌ای نوشتم، صمیمانه و از سر ناراحتی، چون احساس کردم افرادی دارند با بی‌مهری، اسباب رفاه و آسایش خدمت‌رسانی به مردم را زیر سؤال می‌برند و واکنشی بود به همه کم‌لطفی‌ها و نامهربانی‌ها و خواستم این عزیزان کمی در گفتار خود مداقه داشته و این خدمات مردمی را هم لحاظ کنند.
او، می‌افزاید: نه در پی جوابیه به شورای شهر و مرکز پژوهش‌ها بودم و نه نفس برگزاری این برنامه‌ها را زیر سؤال بردم و قطعاً می‌دانم که این نظرات اشخاص، نه نظر رسمی شورای شهر است، نه بیانیه شورای هم‌اندیشی و مرکز پژوهش‌ها و مقامات شهرداری، ولی توصیه برادرانه دارم همان‌طور که مباحث شهر اسلامی مطالبه شهروندان و گروه‌هایی از مردم است، قطعاً به فعالیت‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای، عمرانی، فرهنگی، تفریحی نظیر «سیتی‌سنترها» که آن هم مطالبه و موردعلاقه بخش بی‌شماری از مردم است و زحماتی که برای آن کشیده شده باید احترام گذاشت و منصفانه نظر داد و بدون برهان علمی و نظرات مستند و با تندروی، این قبیل پروژه‌های بزرگ و خلاق که سبب افتخار و اعتبار اصفهان در دنیاست را با استدلال‌های بی‌ربط، مبنای فاصله‌گیری از فرهنگ اسلامی ندانست.


صرامی، ادامه می‌دهد: اگر دوستان حس می‌کنند، فاصله‌گیری از این فرهنگ‌ها شکل‌گرفته، نه در این فضاهای اعتبارآفرین، بلکه باید در رفتار و نوع سیاستگذاری‌ها و برخوردهای غیرعلمی و غیرکارشناسی ازاین‌دست، به دنبال مقصرش بگردند.
این کارآفرین اصفهانی، خاطرنشان می کند: مسولین شورای اسلامی و شهردار متعهد اصفهان قطعا به پیشرفت و اعتلای فرهنگی اقتصادی اصفهان احترام می گذارند و خادمان واقعی این شهر را می شناسند و موافق اعلام نظرهای غیر مستند و شتابزده از سر حب و بغض و تندرویی هم نیستند و نیک می دانم که مرکز پژوهش های شورای شهر نیز هدفی جز پیشرفت و آبادانی شهر ندارد و قطعا نظر یک شخص در یک شورا نیز، راهبرد شورای شهر و شهرداری نیست ولی امیدوارم در برگزاری این محافل همواره با مداقه و نظارت منصفانه و معتدل رفتار شود و مطالبات و نقدها مبنای علمی، اصولی داشته و منطبق با راهکار، سند و رهیافت باشد.


صرامی، یادآور می‌شود: متأسفانه مدیریت شهری و مسئولین استانی نباید اجازه دهند یک محفل از محجوبیت و نجابت مسئولین استفاده کرده تا تفکر خود را جایگزین تفکر مدیران و متولیان امر جازده و شهری پرنشاط و پویا را اسیر تفکرات سطحی و قشری خود کند.
وی در پایان گفت: ما مصمم‌تر در راه خدمت به مردم این مسیر خودکفایی و خدمت شرافتمندانه به اصفهان بزرگ و کشور سرافرازمان را ادامه می‌دهیم. ما همگی ذره‌ای از وجود خداوند متعال بر روی زمین هستیم و از خدای خود یاد گرفتیم که ببخشیم، ولی فراموش نکنیم. خدا همه ما را به راه راست هدایت کند و خدا را بر این همه توفیق تا ابد این گونه خطاب میکنم:الحمدلله رب العالمین...

دیدگاه / پاسخ