حالت شب
  • Tuesday, 23 April 2024
سیب زمینی پخته را جای موز خارجی قرار دهید/ مرغ هایی که در پستوهای مرغ فروشی ها نگهداری می شود

سیب درختی از 5 هزار تا 13 هزار تومان بسته به کیفیت آن در سردخانه ها قابل دست یابی است و در سطح عرضه نیز از 6 هزار و 250 تا 16 هزار و 250 تومان به دست مصرف کننده می رسد.

تحلیلی بر بازار شب عید به هنگام نوروز

سیب زمینی پخته را جای موز خارجی قرار دهید/ مرغ هایی که در پستوهای مرغ فروشی ها نگهداری می شود

در اظهار نظر جالب یکی از متولیان ستاد تنظیم بازار اصفهان مطرح شد که چه نیازی است که مردم موز خارجی بخورند به جای آن از سیب زمینی پخته استفاده کنند .

به گزارش خبرنگار باخبرباش، این مقام مسئول استانی معتقد است که لازم است نوروز به شکل سنتی برگزار شود و بهتر است هر منطقه ای از محصولات بومی و تولیدات هر شهرستانی برای میزبانی از مهمان نوروزی بهره ببرد  مثلا فریدن که فراوانی سیب زمینی و پیاز است از سیب زمینی پخته به جای موز خارجی استفاده کنند یا مثلا در یک شهرستانی با کشمش پذیرایی کنند.

وی با اشاره به اینکه تنقلات بومی جایگزین میوه ها شود و برنح پوک و شاه دانه و کاهو و سکنجبین را در ایام نوروز رواج دهیم.

البته این گفته وی در حالی است که چندی پیش سخنان کارشناس صدا و سیما در این خصوص که باید مردم ما قانع باشند و حالا یک  هفته میوه نخورند، چه مشکلی پیش می آید، بسیار خبرساز شد و عکس العمل های زیادی را در بر داشت.

 

اگر چه بدنبال گرانی میوه های شب عید شاهد توصیه های هوشمندانه ای از سوی مسئولان هستیم و به جای اینکه اقدامی در جهت تنظیم بازار شود و بازار را از این آشفتگی حالی نجات دهند همچون روال های گذشته از مردم اننتظار مدیریت مصرف را دارند و حال اینکه مدیریت مصرف را اینگونه تعریف می کنند که به جای خرید میوه های مهمان پسند میتوان از میوه های آب گیری برای مصارف شخصی استفاده کرد و جاب این است که مسئولان به جای اینکه برنامه غذایی به مردم ارائه دهند، با تنظیم بازار و کاهش قیمت اقلام اساسی، زندگی مرفه را که حق مردم است را برای آنها فراهم سازند.

اگر جه در هفته پایانی به ایام نوروز مسئولان به صرافت افتاده اند که مردم را به مصرف کم میوه و مرغ و گوشت و غیره توصیه کنند باید بدانند با کاهش و حذف میوه و مرغ و گوشت، آجیل و برنج و غیره مردم را در سراشیبی سوء تغذیه قرار می دهند همانطور که امروزه فقر غذایی رشد بالایی پیدا کرده است.

هم اکنون سیب درختی از 5 هزار تا 13 هزار تومان بسته به کیفیت آن در سردخانه ها قابل دست یابی است و در سطح عرضه نیز از 6 هزار و 250 تا 16 هزار و 250 تومان به دست مصرف کننده می رسد.

مرکبات نیز از هشت هزار تا 14 هار تومان بسته به کیفیت و نوع بسته بندی به دست مصرف کننده می رسد.

البته قیمت های اعلام شده درحالی است که  همواره میوه های گندیده که قابلیت استفاده شخصی را نیز ندارد هم اکنون در سطح بازار با کیلویی 6 تا 8 هزار تومان می فروشند.

از گران فروشی های میوه در یک هفته مانده به عید که بگذریم شاهد جو کاذب تقاضای مرغ در هفته پایانی نوروز و افزایش مطالبات مردمی در این عرصه هستیم که به گفته متولیان امر دو هفته دیگر با کاهش خرید مردم و روی دست ماندن مرغ ها در سطح عرضه مواجه می شویم که باید خرید تضمینی را ایجاد کنیم.


بیشتر بخوانید؛

مرغ هایی که شبانه از استان خارج میشود/ اشکال در شبکه توزیع عامل اصلی گرانی ها


 و این در حالی است که با جریمه کردن مرغداری ها که وارد شبکه رهتاب نشدند و حاضر به فروش مرغ به قیمت مصوب 21 هزار و 500 تومان نشدند با قطع سهمیه نهاده آنها قطعا در دوره بعدی حاضر به جوجه ریزی نمی شود و این خود عامل کاهش تولیدات مرغ در ماه های اتی خواهد شد.

گفتنی است آنچه قیمت مصوب مرغ است هیچگاه در سطح عرضه شاهد نیستیم که به اذعان متولیان امر تا مرغ به دست مصرف کننده برسد دلال های زیادی وجود دارند که نه غیر قانونی بلکه قانونا در قالب "کارمزد کشت" و" بار کش"  این نقطه اتصال را ایجاد می کنند و هیچ گاه مستقیم یک مرغ از تولید کننده به دست مصرف کننده نمی رسد و تنها با حذف چرخه دلالی و کوتاه کردن فاصله تولید کننده و مصرف کننده امید به تنظیم بازار و تعادل است.

اگر چه امروزه دلال ها تعیین کننده نرخ نهایی اقلام مختلف هستند و همین مسئله عامل اصلی گرانی است اما وجود دلال ها در اقلام اساسی مثل مرغ، میوه، گوشت، برنج، روغن و غیره آسیب زیادی بر مردم وارد ساخته است .

متولیان تولید اقلام و کالاهای اساسی مردم از جمله جهاد کشاورزی آشفتگی بازار شب عید و اینکه هر مغازه ای با یک نرخ متفاوت می فروشد را ناشی از اشکال در شبکه توزیع می دانند و معتقدند که در عرصه تولید با کمبودی مواجه نیستیم اما مرغداری ها گران بودن نرخ نهاده های دامی را مهمترین دلیل برای زیر بار نرفتن و فروش مرغ به قیمت 21 هزار و 500 می دانند .

اجبار ستاد تنظیم بازار برای فروش مرغ به قیمت مصوب در راستای مشتری مداری باعث شده بسیاری از  مغازه های مرغ فروشی یا زیر بار خرید مرغ نروند یا اینکه مرغ ها را در پستوهای مرغ فروشی ها انبار  کنند و به صورت نامحسوس مرغ به قیمت 25 هزار تومان به فروش برسانند.

دیدگاه / پاسخ