حالت شب
  • Wednesday, 24 April 2024
تنها راه حل احیای زاینده رود مدیریت درست آب است

تنها راه حل احیای زاینده رود مدیریت درست آب است

 

رئیس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: فرونشست زمین از عوامل خطر آفرین برای آثار تاریخی اصفهان از جمله پل خواجو، میدان نقش جهان و سی وسه پل است.

امیراحمد زندآور فرا در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان ظهار داشت:  متأسفانه در سالی که شیوع ویروسی منحوس و شوم کرونا کره خاکی را فرا گرفته همه ملل مسلمان به ویژه هموطنان خداجو و عاشقان حرم مقدسش را از طواف کعبه محروم ساخته، به درگاه ایزد متعال دست به دعا می‌بریم و خالصانه و صادقانه استعانت طلبیده تا عالم هستی را از شرّ این بیماری پاک سازد، تا ان‌شاءالله با حضور در حرمش، عید قربان را جشن گیریم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: فرونشست زمین یکی از پیامدهای بحران آب و خشک شدن زاینده رود در اصفهان است که می‌تواند منشاء آسیب‌های مهمی برای مناطق مسکونی، صنعتی، خطوط انتقال نیرو و آثار تاریخی باشد. بر اساس گزارش سازمان نقشه برداری کشور، فرونشست زمین از عوامل خطر آفرین برای آثار تاریخی اصفهان از جمله پل خواجو، میدان نقش جهان و سی وسه پل است.

زندآور ادامه داد: زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی می‌ریزد.

وی افزود: این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی مؤثر در کشاورزی و ثبات اقتصاد منطقه مرکزی کشورمان و زنده بودن تالاب گاوخونی داشته است، در دهه‌های اخیر به علت کمبود بارش‌ها، خشکسالی‌های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت به یک رودخانه فصلی تبدیل شد و در پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بازگشایی چند روزه زاینده رود در روزهای گذشته شاید موجب خوشحالی شهروندان و کشاورزان اصفهانی شده باشد اما باید به این نکته توجه نمود که این کار با وجود مشکل جدی کم آبی و کاهش بسیار زیاد ذخیره سد هیچ مشکلی را به صورت اساسی رفع نمی کند و تنها  راهکاری مقطعی است که ممکن است حتی در هفته های آینده موجب ایجاد مشکلاتی برای آب شرب استان نیز باشد. به نظرم تنها راه حل احیای زاینده رود و جاری شدن مجدد آن که درخواستی ملی است عزم سیاست گذاران کلان کشور برای مدیریت درست آب در بین تمام ذی نفعان این حوزه است تا به دور از دعواهای استانی و جوسازی های هدفمند معاندان نظام بتوانیم مشکلات را رفع کرده و زاینده رود را همچون گذشته زنده و جاری ببینیم.

دیدگاه / پاسخ