
دفاع مقدس با بازیهای ایرانی جهانی میشود
اصفهان– ایرنا - مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: بازی سازان ایرانی، ظرفیت آن را دارند که روایتهای دقیق و تاثیرگذار از دفاع مقدس را در قالب بازیهای باکیفیت به سطح جهانی برسانند.
محمد حاجیمیرزایی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از موزه دفاع مقدس اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استفاده از فناوریهای نوین برای انتقال مفاهیم و ارزشهای ملی و دینی ضروری و حوزه دفاع مقدس یکی از مهمترین حوزهها برای بهرهگیری از این ابزار است.
وی تاکید کرد: اگر بتوانیم در روایتگری دفاع مقدس از فناوریهای روز و مدلهای نوین روایت مانند بازیهای دیجیتال استفاده کنیم، ارتباط نسل جدید با ارزشهایی که کشور ما بر پایه آنها ساخته شده پویاتر و عمیقتر می شود.
حاجیمیرزایی گفت: بازیهای رایانهای، بهویژه بازیهای نظامی و رزمی از مهمترین ابزارها برای آشنایی نسل جدید با مفاهیم دفاع مقدس است که مخاطب در آن ها برخلاف فیلم یا سینما فعال بوده و خودش بهعنوان عضوی از یک تیم، لشکر یا عملیات در روایت نقش دارد، این مشارکت احساسی و حسی، موجب درونی شدن مفاهیم میشود.
وی ادامه داد: بازیسازان کشورهای بزرگ نیز از همین مسیر برای القای ارزشهای ملی خود استفاده میکنند و بسیاری از بازیهای نظامی آنها با حمایتهای رسمی یا غیررسمی نهادهای نظامی تولید میشوند.
حاجیمیرزایی تصریح کرد: این الگوی جهانی اثبات کرده که بازیها یک ابزار اثرگذار در انتقال روایتها و ارزشها هستند و از همین رو معتقدیم ساخت بازیهای دفاع مقدسی نه یک انتخابی فرهنگی که یک ضرورت ملی است.
مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در ادامه با ابراز خوشحالی از راهاندازی بخش بازیهای دیجیتال در موزه دفاع مقدس اصفهان گفت: جای چنین فعالیتی در استان اصفهان با پیشینه درخشان خود در انقلاب و جنگ تحمیلی خالی بود و حالا گامهای جدی در این مسیر برداشته شده است.
وی با اشاره به اینکه بنیاد بازیهای رایانهای آمار دقیقی از بازی سازها دارد و براساس آن پس از تهران، بیشترین تعداد بازی ساز در کشور متعلق به استان اصفهان است، گفت: خوشبختانه امروز بخشی از این بازی سازان در موزه دفاع مقدس اصفهان مشغول به فعالیت هستند و چندین بازی در قالب موزهای طراحی کردهاند که قابلیت توسعه به نسخههای قابل نشر عمومی را نیز دارد.
حاجیمیرزایی با تاکید بر اینکه بازیسازی در زمینه دفاع مقدس یک «پدافند فرهنگی» است، افزود: بازیهای نظامی از ژانرهای محبوب میان نوجوانان هستند؛ هیجان، رقابت، کار تیمی، استراتژی و لذت پیروزی از ویژگیهای این سبک است و اگر ما بتوانیم محصولات باکیفیت داخلی در این سبک ارائه کنیم، میتوانیم سهم بازیهای خارجی را در بازار داخلی کاهش دهیم.
وی با اشاره به تجربه جشنوارههای بازیهای رایانهای در کشور گفت: تاکنون چند بازی دفاع مقدسی موفق به دریافت جایزه بازی سال شدهاند و کاربر بالایی هم داشته و بازیهای خوب و موفقی بودهاند اما این حوزه نیازمند توجه بیشتری است.
وی مهمترین چالش بازی سازان این حوزه را دسترسی به اسناد و خاطرات واقعی دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: بازیساز بخش خصوصی اگر نتواند به اسناد، خاطرات قهرمانان، ماموریتها و سناریوهای واقعی دسترسی داشته باشد، بازیاش سطحی و تکراری میشود و از همین رو برنامه مرکز حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان اصفهان برای تعامل با بازی سازان و حمایت از آنان جهت دسترسی به منایع درجه اول مهم و قابل تقدیر است.
دیدگاه / پاسخ
موارد مرتبط
محبوبترین مطالب
مجموعه ها
خبرنامه
با عضویت در خبرنامه از جدیدترین اخبار روز مطلع شوید!