حالت شب
  • Thursday, 18 April 2024
رقابت کنکور سراسری تنها به ۱۵ درصد صندلی دانشگاه‌ها اختصاص دارد

رقابت کنکور سراسری تنها به ۱۵ درصد صندلی دانشگاه‌ها اختصاص دارد


 به گزارش باخبرباش به نقل از ایرنا : سعیدرضا عاملی در همایش ملی «سنجش علمی و آزمون‌های ورودی آموزش عالی: مبانی، چالش‌ها و راهکارها» افزود: امید است این همایش بتواند مصوبه جلسه ۸۴۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی(پس از پایان متوسطه)» در قالب مبانی، چالش‌ها و راهکارها بتواند با ساز و کار نوینی زمینه ساز اجرایی شدن آن را فراهم کند.
وی ضمن تقدیر از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس سازمان سنجش کشور برای برگزاری این همایش، این مصوبه را مطالبه ۴۰ ساله کشور و چه بسا در قبل از انقلاب اسلامی بیان کرد و ادامه داد: روش سنجش و پذیرشی که سرنوشت داوطلب را در چهار ساعت کنکور سراسری تعیین می‌کند، با این مصوبه تبدیل به ظرفیت جدیدی شده که ۶۰ درصد سنجش در دوره دبیرستان شکل گیرد. این دیدگاه مدلی است که نظام آموزش و پرورش و فعالیت ۱۲ ساله معلمان و تلاش دانش آموزان را مورد توجه قرار می‌دهد تا در مسیر زندگی‌شان نقش آفرینی کنند.
استاد دانشگاه تهران اجرای مصوبه ۸۴۳ در سال ۱۴۰۲ را روشی اعتمادآفرین دانست و گفت: نظام سنجش و پذیرش ساختاری قابل اعتماد دارد و اگر نواقصی هم وجود دارد تا اجرایی شدن مصوبه باید برطرف شود. بنابراین باید گفت نظام سنجش و پذیرش آزمون سراسری یکی از مزیت‌هایش اعتمادآفرینی، امنیت و سلامت آزمون‌ها است.
عاملی با اشاره به منقضی شدن روش برگزاری آزمون سراسری در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، تصریح کرد: هم نظام آموزش و پرورش نقش تعیین کننده‌ای در تعین بخشی به وضعیت متقاضی در دانشگاه دارد و هم دانشگاه نقش جدی در پذیرش آنها دارد. با اتخاذ روش حاضر کنکور سراسری، هم آموزش و پرورش را کم کارکرد و بی کارکرد کردیم و هم دانشگاه‌های کشور نقش جدی در پذیرش داوطلبان ندارند.
وی اظهار داشت: به هر حال رقابت کنکور سراسری تنها به ۱۵ درصد صندلی‌های دانشگاه‌ها اختصاص دارد و ۸۵ درصد کرسی‌های دانشگاه بدون آزمون و رقابت جدی، برای داوطلبان امکان ورود به دانشگاه‌ها را ایجاد کرده است. درواقع ۷۰ درصد افراد شرکت کننده در کنکور، متقاضی رشته‌های پزشکی هستند. بنابراین یک فشار حداکثری روی داوطلبان پزشکی(علوم تجربی) ایجاد کرده‌ایم.
عاملی گفت: از این رو این مصوبه با اصول کارشناسیِ همراه با مطالعات مقایسه‌ای، همکاری و هم‌فکری متخصصان آموزش عالی کشور و نیز آموزش و پرورش بوده است. امید است این همایش بتواند ساز و کارهای اطمینان‌بخشی در اجرای این مصوبه فراهم کند. نکات ریز و کارشناسی جدی این حوزه باید از زبان متخصصان امر گفته شود تا وضعیت بهینه و موفق‌تری در نظام سنجش و پذیرش کشور را شاهد باشیم.

دیدگاه / پاسخ