حالت شب
  • Thursday, 25 April 2024
قدری آهسته‌تر، ای برادر!

قدری آهسته‌تر، ای برادر!

همواره در سفارش‌های بزرگان تأکید شده که شور عزاداری امام حسین (ع) باید باشعور همراه باشد و عزاداری که با بصیرت و درک همراه نباشد و تأثیری بر وجود آدمی نگذارد، نه‌تنها عزاداری واقعی نیست، بلکه گاهی به معصیت هم نزدیک می‌شود.
اصغر عبدلی-باخبرباش

گاهی می‌بینیم، هفته‌ها پس از عاشورای حسینی، هنوز شهرهای مذهبی و بزرگی همچون اصفهان در هاله‌ای از رنگ سیاه فرورفته، حتی شبکه‌های تلویزیونی هم شور را ترجیح می‌دهند و کمتر برنامه‌هایی دارند که شعور حسینی مخاطب را بالا ببرد. خلاصه اینکه مداحی بر منبر پیشی گرفته و در بنرها گاهی می‌بینیم نام مداح در ابتدا و بزرگ نوشته شده و نام ذاکر یا روضه‌خوان در پائین و ریزتر.
امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: «یکره السواد إلاّ فی ثلاثة الخفّ و العمامة و الکساء» یعنی پوشیدن لباس سیاه مکروه است، مگر در سه مورد: کفش سیاه، عمامه سیاه و عبا یا قبای سیاه”.
(وسایل الشیعه، شیخ حرّ عاملی، ج 8، ص 382)
حالا سؤال اینجاست که چرا حتی پوشیدن مشکی در اسلام هم سفارش نشده است؛ لباس مشکی کثیفی را مشخص نمی‌کند. بنی‌امیه و بنی‌عباس، رنگ مشکی را به‌عنوان نماد مخالفت با پذیرش وصایت بلافصل امیرالمؤمنین، علی (ع) و مخالفت با جانشینی اهل‌بیت، بعد از پیامبر استفاده می‌کردند.
پس پوشیدن لباس دشمنان جایز نیست.
لباس مشکی بر روحیه اثرگذار است و در ایجاد گرسنگی، سیری، خشم و آرامش و در شعله‌ور شدن غرایز جنسی دخالت مستقیم دارد.
امام صادق (ع) در این زمینه خطاب به «حنّان بن سُدَیر» که نعلین سیاه پوشیده بود، فرمودند:
«آیا نمی‌دانی رنگ سیاه مایه تقلیل شهوت است».
(وسایل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج 3، ص 386)
البته ما منکر سیاه‌پوشی در عزای سیدالشهدا (ع) نیستیم و پوشیدن لباس مشکی در عزاداری اهل عصمت و طهارت برای مرد و زن، اشکالی ندارد و بسیار خوب و مستحب است، زیرا سبب حفظ شعایر و معظم داشتن شهادت آنهاست، ولی سفارش شده که در ایامی خاص (نه مثلاً دو ماه) نشانه‌ای در لباستان از عزا داشته باشید، مثلاً؛ شالی، کلاهی، نه اینکه سراپا سیه‌پوش و گرفته باشید. البته قطعاً روز تاسوعا و عاشورا و اربعین سفارش شده که شیعیان سیاه بپوشند و غمناک امامشان باشند.
معتقدیم با خلاقیت هایی در آذین بندی شهر حتی با کمترین رنگ سیاه هم می توان شهر را رنگ حسینی زد. نشانه ها و کارهای هنرمندانه ای که چند برابر بیشتر از پرچم مشکی، شور و تفکر و بصیرت ایجاد می کند.
لباس سفید بهترین رنگ در نظر اسلام است. از جمله احکام لباس
(چه در مورد نمازگزار و چه در غیر حالت نماز) کراهت پوشیدن لباس سیاه است. بهترین لباس، سفید است که بدان سفارش شده است.
(وسائل‌الشیعه، ج 3، ص 278)
به جاست که ما در عزاداری محرم نیز از بزرگان و سفارش‌های دین پیشی نگیریم و حد اعتدال را رعایت کنیم. گاهی مشاهده می‌شود از هفته‌ها قبل تا هفته‌ها بعد، چنان برخی شهرها گرفته و سیاه است که اثرات منفی بسیاری بر روحیه شهروندان می‌گذارد و گاهی از حد لازم فراتر رفته و به‌قول‌معروف کاسة داغ‌تر از آش می‌شود.
باشد که ما بتوانیم به داغ دل امام حسین (ع) بپردازیم نه‌تنها به زخم تن او و روزبه‌روز بتوانیم شعور حسینی خود را بالا ببریم و تنها اسیر ظواهر عزاداری نباشیم و بصیرتمان را نیز بالا ببریم.

 
 

دیدگاه / پاسخ