حالت شب
  • Tuesday, 30 April 2024
میانگین بارش‌ها در استان اصفهان به ۱۵۰ میلی‌متر رسید

میانگین بارش‌ها در استان اصفهان به ۱۵۰ میلی‌متر رسید

  به گزارش باخبرباش به نقل از ایرنا حمیدرضا خورشیدی  افزود: این مقدار بارش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۹۲.۸۷ میلی متر بود، ۶۲ درصد و نسبت به میزان بارش‌های دوره بلندمدت که ۱۰۸.۹۸ میلی‌متر است ،۳۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

سال زراعی از اول مهر هر سال شروع می‌شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه دارد.

وی ادامه داد: امسال سمیرم با ۴۹۵.۷ میلی‌متر بارندگی، پُربارش‌ترین شهر استان بود و فریدونشهر با ۳۴۵.۱، خوانسار با ۲۹۱.۷، چادگان با ۲۴۱.۴، داران با ۲۱۹.۱ و گلپایگان با ۱۸۳.۹ میلی‌متر در رده‌های دوم تا ششم قرار دارند.

خورشیدی از مورچه خورت با ۳۷.۷ میلی‌متر بارندگی به‌عنوان کم‌بارش‌ترین نقطه استان اصفهان نام برد و افزود: خوروبیابانک با ۳۹.۷ میلی‌متر، نایین با ۴۳.۶، کاشان با ۵۰.۶، ورزنه ۵۹.۱ میلی متر و فرودگاه اصفهان با ۶۸.۵ میلی‌متر در رده‌های بعدی شهرهای کم بارش قرار داشتند.

مدیرکل هواشناسی استان، میانگین بارش شهر اصفهان را ۱۳۱.۹ میلی‌متر عنوان و خاطرنشان کرد: این مقدار بارش در مقایسه با سال زراعی گذشته که ۳۴.۴ میلی‌متر بود، ۲۸۳.۴ درصد و نسبت به دوره بلندمدت ۱۰۹ درصد افزایش داشت.

وی با اشاره به اینکه عبور موج بارشی قوی از جو منطقه در ۲۴ ساعت گذشته، گفت: بیشترین بارندگی استان در سمیرم با ۹۰ میلی‌متر ثبت و گزارش شده است.

خورشیدی با بیان اینکه فعالیت این سامانه بارشی به باران و برف در بیشتر مناطق استان منجر شد، اظهار داشت: پس از سمیرم برای گلپایگان با ۴۳.۳ میلی متر و اصفهان با ۳۹.۹ میلی متر بیشترین بارش ثبت و گزارش شده است.

وی اضافه کرد: سامانه بارشی که از اواخر روز شنبه هفته جاری فعالیت خود را بر روی استان شروع کرده هم اکنون در برخی مناطق نیمه شرقی و جنوبی استان در حال فعالیت و به‌تدریج در حال خروج از استان اصفهان است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: استقرار جوی پایدار تا اواسط هفته آینده و اُفت محسوس دما برای بیشتر مناطق استان پیش بینی می‌شود.

وی بیان کرد: کمینه دمای هوا در ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان پنج تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد کاهش خواهد داشت و دمای شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعت به ۹ درجه سانتی‌گراد و در سردترین ساعت به سه درجه سانتی‌گراد زیر صفر خواهد رسید.

 میانگین بارندگی یک سال زراعی کامل در استان اصفهان ۱۹۷.۳۸ میلی‌متر و در کشور ۲۴۰ میلی‌متر است.

دیدگاه / پاسخ