حالت شب
  • Thursday, 28 March 2024
پایان تولید 21 ساله پژو 206

پایان تولید 21 ساله پژو 206

 

یک کارشناس صنعت خودرو: یک خودرو نباید بیشتر از 10 سال تولید شود

 باخبرباش/ روز گذشته گروه صنعتی ایران‌خودرو از توقف تولید محصول پژو 206 از اسفند ماه خبر داد. پیش از این نیز دو خودروی سمند و پژو 405 از خط تولید خارج شده بود و به این ترتیب، 206 که در زمره محصولات پرطرفدار ایران‌خودرو قرار داشت، در اسفند ماه امسال و پس از تحقق تعهدات به مشتریان از خط تولید خارج خواهد شد. آن‌گونه که این شرکت خودروسازی اعلام کرده قرار است دو خودروی پژو 207 مجهز به موتور TU3 و محصول پروژه TF21 در سال آینده به تولید انبوه برسند و جایگزین پژو 206 شوند.

به گفته کارشناسان این حوزه مهم‌ترین دلیلی که باعث توقف تولیدیک خودرو می‌شود، قدیمی شدن پلتفرم و طراحی آن است، به‌طوری که اگر خودرویی دیگر امکان رعایت استانداردهای روز ایمنی و زیست محیطی را نداشته باشد و شکل و شمایلش نتواند خریداران را جذب کند و برای مدیران خودروساز هم سودآوری لازم را نداشته باشد تولید آن متوقف می‌شود. البته توقف تولید خودرو در کشورهای پیشرفته و دارای بازار آزاد معمولا به سرعت اتفاق می‌افتد اما اوضاع در صنعت خودروی ایران متفاوت است و به دلیل حمایت‌های دولتی و بازار انحصاری و عدم توانایی فنی، مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا تولید یک خودرو ملی تولیدی یا مونتاژی چینی و فرانسوی متوقف شود.
با اعلام خبر توقف تولید پژو ۲۰۶ که یکی از محصولات پرطرفدار شرکت ایران خودرو است بازار واکنش خود را به این موضوع نشان داد و این خودرو شاهد افزایش قیمت شد. به‌طوری که قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک به۹۰۰ میلیون تومان و قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو به ۴۸۳ میلیون تومان رسید. 

پیکان تا 40 سال و پراید تا 30 سال  در ایران تولید می‌شد 
محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان در واکنش به توقف تولید پژو 206 از سوی گروه خودروسازی ایران‌خودرو به «اعتماد» گفت: در دنیا این‌گونه است که یک خودرو نباید بیشتر از 10 سال تولید شود اما علت اینکه مدت زمان تولید پژو 206 در کشور به بیش از 20 سال رسید عدم نوآوری و درخواست بازار برای تولید این خودرو بود.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به مدت زمان تولید برخی خودروها نظیر پیکان در ایران گفت: تولید پیکان در کشور حدود 40 سال انجام شد یا مدت زمان تولید پراید در ایران حدود 30 سال بود این درحالی است که در کشورهای دیگر مدت زمان تولید یک خودرو بین 5 تا 10 سال است. نجفی‌منش در پاسخ به این پرسش که توقف تولید یک خودرو چه میزان به سود مصرف‌کننده یا به نفع خودروسازان است، تصریح کرد: توقف تولید یک محصول و ارایه محصول جدید بیشتر به نفع مصرف‌کننده است اما چندان نفعی برای خودروساز ندارد و تولید قبل برای خودروساز به‌صرفه‌تر است.

تولید خودروی اقتصادی نباید  به زیان خودروساز تمام شود
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه درخصوص تولید خودروهای اقتصادی افزود: پیش از این قیمت خودرو در ایران به دلیل قیمت‌گذاری دستوری پایین نگه داشته می‌شد به عنوان نمونه خودروی پرایدی که باید چند سال قبل 6 هزار دلار قیمت‌گذاری می‌شد در محدوده 1200 دلار نرخ‌گذاری شده بود که همین سیاست‌گذاری‌ها در بخش قیمت‌گذاری باعث ضرر و زیان 120 هزار میلیارد تومانی خودروسازان شده بود.
نجفی‌منش با بیان اینکه قیمت خودرو باید منطقی باشد گفت: تعیین قیمت‌ها باید به صورتی باشد که خودروساز ضرر نکند و مصرف‌کننده هم از خرید آن رضایت داشته باشد آن زمان می‌توان به تولید خودروهای جایگزین برای خودروهای ارزان‌قیمت در کشور اقدام کرد.

تامین قطعات یدکی خودروهای  از رده خارج تا 10 سال ادامه دارد
این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این پرسش که چرا خودروهایی که دیگر تولید نمی‌شوند همچنان در بازار خرید و فروش می‌شوند و اسقاط نمی‌شوند خاطرنشان کرد: زمانی که خودرویی تولید نمی‌شود به این معنی است که از رده خارج شده است، این خرید و فروش‌ها هم در مورد خودروهایی که دیگر تولید نمی‌شوند هم از سوی کارخانه دیگر انجام نمی‌شود و مردم در بازار این خودروها را خرید و فروش می‌کنند و نمی‌توان در این حوزه هم وارد شد که آنها خرید و فروش نکنند اما می‌توان قانونی تعیین کرد که در صورت نداشتن معاینه فنی این مدل خودروها اجازه تردد در شهر را نداشته باشند.
او در مورد زنجیره تامین قطعات خودروهایی که تولیدات‌شان متوقف می‌شوند نیز گفت: تا 10 سال خودروساز موظف به تامین قطعات یدکی خودرویی است که دیگر تولید نمی‌شود و مصرف‌کنندگان هم باید از فروشگاه‌های زیر مجموعه خودروسازان که نمایندگی‌های رسمی هستند قطعات را خریداری کنند تا با قطعات تقلبی مواجه نشوند.

استانداردهای تولید خودرو در دنیا  به تدریج سخت‌گیرانه‌تر می‌شوند
ابوالفضل خلخالی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت نیز در مورد توقف تولید پژو 206 به «اعتماد» گفت: استانداردهای تولید خودرو در دنیا به تدریج سخت‌گیرانه‌تر می‌شوند و از استانداردهای ایمنی گرفته تا مصرف سوخت و آلاینده‌ها و... را در برمی‌گیرد و طبیعی است که تعدادی از محصولاتی که قبل از این تولید می‌شدند دیگر نتوانند ادامه حیات دهند و خودروی پژو 206 هم از این دست از محصولات است که با توجه به استانداردهای 85گانه‌ای که در کشور وجود دارد این محصول هم دیر یا زود باید از رده تولید خارج می‌شد.
خلخالی با بیان اینکه محصولات جایگزین برای این خودروهایی که تولیدات‌شان متوقف می‌شوند از سوی خودروساز درنظر گرفته می‌شود، افزود: گروه صنعتی ایران‌خودرو، پژو 207 را برای جایگزینی این خودرو درنظر گرفته است و توقف تولید پژو 206 هم به معنی توسعه این صنعت است. این کارشناس خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا با توقف تولید پراید، سایپا توانست جایگزین مناسبی برای این خودرو به بازار عرضه کند نیز گفت: قرار است یک خودروی اقتصادی تا نیمه دوم سال 1402 به بازار عرضه شود که می‌تواند به لحاظ قیمت و سایر پارامترها مشابه مناسبی برای پراید باشد ضمن آنکه به لحاظ استانداردها و پارامترهای کیفی خودروی مدرنی نیز محسوب می‌شود.

دیدگاه / پاسخ