حالت شب
  • Friday, 29 March 2024
پشت پرده ممنوعیت ورود خودروهای فرانسوی به ایران

پشت پرده ممنوعیت ورود خودروهای فرانسوی به ایران

وزارت صمت تصمیم گرفت با دو یار کمتر وارد بازی واردات شود.

شرط جدید برای واردات خودرو

وزارت صمت از جدیدترین شرط خود برای واردات خودرو رونمایی کرد. آن طور که سخنگوی صمت اعلام کرد این وزارتخانه ورود محصولات دو برند فرانسوی یعنی پژو – سیتروئن و رنو را به بازار نمی دهد. 

امید قالیباف دلیل این مساله را بدعهدی خودروسازان فرانسوی در دوران تحریم عنوان کرده است. محصولات برندهای پژو – سیتروئن و رنو در حالی تابلوی ایست را در مقابل خود می بینند که راه برای محصولات برندهای کره ای، چینی و ژاپنی باز است و خودروسازان جنوب شرق آسیا می توانند بی دغدغه راه بازار ایران را در پیش بگیرند 

بی تفاوتی صمت به خروج خودروسازان چشم بادامی از ایران

البته فراموش نکنیم برندهای کره ای، ژاپنی و حتی برندهای چینی با بازگشت دوباره تحریم ها بلیت های خود از مبدا تهران به مقصد سئول، توکیو و پکن را اوکی کردند. اما صمت بی تفاوت از کنار خروج چشم بادامی های خودروساز گذشت و ورود خودروسازان چشم آبی های فرانسوی را به بازار کشور تحریم کرد.   

البته سخنگوی صمت تلاش کرد با این استدلال که خودروسازان فرانسوی به این دلیل تحریم شده اند که با دو خودروساز بزرگ پروژه های مختلفی تعریف کردند اما با خلف وعده تمام پروژه ها را نیمه تمام رها کرده و رفتند تا حدودی افکار عمومی را قانع کند.

با این نگاه درست است که ایران خودرو و سایپا هیچ پروژه ای با خودروسازان جنوب شرق آسیایی تعریف نکرده بودند اما فراموش نکنیم به رغم نبود پروژه تعریف شده خروج خودروسازان کره ای، ژاپنی و چینی ضربه خود را به پیکره شرکت های خودروساز، چه دو خودروساز بزرگ کشور و چه خودروسازان خصوصی، وارد کرد.

سیاست دوگانه وزارت صمت

بنابراین به نظر می رسد مدیران صمت سیاست دوگانه ای را در قبال خودروسازان فرانسوی و خودروسازان جنوب شرق آسیایی در پیش گرفته است.

اخبار شنیده شده گویای این نکته است که پژو – سیتروئن با توجه به جوینت شدن با فیات – کرایسلر و تشکیل چهارمین خودروساز بزرگ جهان به لحاظ تیراژ با نام استلانتیس تشکیل داد نه تنها دیگر رغبتی به حضور در بازار ایران ندارد که به دلیل اینکه فیات – کرایسلر شرکت آمریکایی محسوب می شود و اجازه ورود کالای آمریکایی طبق قانون به کشور وجود ندارد بنابراین حضور محصولات این برند فرانسوی را باید تمام شده تلقی کرد. 

رنو حاضر به حضور در بازار ایران نیست زیرا...

اما رنو داستان متفاوتی دارد. این خودروساز فرانسوی همچنان بازار ایران برایش از جذابیت برخوردار است اما دیگر به شکل گذشته حاضر به حضور در بازار ایران نیست. آنطور که شنیده شده مدیران رنو با یکی از شرکت های خودروساز خصوصی که پیش از ممنوعیت ورود خودرو در بخش واردات فعال شده بود به توافق رسیده است.

این توافق و عدم تدوام همکاری رنو با ایران خودرو و سایپا مدیران صمت را عصبی کرده و آنها تصمیم گرفته اند نسخه ورود تمام خودروسازان فرانسوی ها را بپیچند.

البته مدیران صمت یک دوربرگردان برای بازگشت از تصمیم خود ایجاد کرده اند و در آخرین اظهارنظر اعلام کردند اگر خودروسازان فرانسوی خسارت های گذشته را جبران کنند علاوه بر باز شدن گیت ورودی برای محصولات این خودروسازان به بازار، همچنان امکان همکاری با دو خودروساز بزرگ کشور برای آنها از سوی ایران فراهم خواهد شد. 

دیدگاه / پاسخ