حالت شب
  • Friday, 29 March 2024
گلایه فرماندار دهاقان از حفر چاه‌های غیرمجاز توسط گلخانه‌داران دهاقانی

گلایه فرماندار دهاقان از حفر چاه‌های غیرمجاز توسط گلخانه‌داران دهاقانی

دهاقان - فرماندار شهرستان دهاقان گفت: بسیاری از گلخانه‌های دهاقان در این شرایط کم آبی اقدام به حفر چاه غیر مجاز کرده‌اند که غیر قانونی است و در صورت شناسایی با حکم دادستانی مسدود خواهد شد.

 

 سید علی سجادی ظهر سه شنبه با حضور در جلسه مدیریت بحران آب که با حضور مسئولان شهرستانی برگزار شد اظهار داشت: کم آبی به عنوان یک معضل و بحران جدی در کشور محسوب می‌شود و شاید نزولات آسمانی هم در این امر چاره ساز نباشد.

وی افزود: با توجه به اینکه مردم شهرستان دهاقان برای آبیاری باغات با مشکل مواجه شدند، چاه‌های بحران برای نجات درختان تا شهریور ماه فعال خواهد بود.

فرماندار شهرستان دهاقان تاکید کرد: باغداران کوشک، محمودآباد، موسی آباد و قلقله تقاضای افزایش نوبت آبیاری از چاه بحران را نموده‌اند که فقط در صورت امکان با افزایش ساعات آبیاری موافقت می‌کنیم.

وی استفاده از چاه بحران را امری سنجیده دانست و بیان کرد: گلخانه‌های شهرستان دهاقان نیز تقاضای استفاده از چاه‌های بحران را دارند که مخالف این عمل هستیم زیرا چاه بحران فقط برای آبیاری درختان و تأمین آب شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حفر چاه غیرمجاز برای گلخانه‌ها

سجادی عنوان کرد: متأسفانه بسیاری از گلخانه‌های دهاقان اقدام به حفر چاه غیر مجاز کرده‌اند که غیر قانونی است و در صورت شناسایی با حکم دادستان مسدود خواهد شد.

وی با بیان اینکه آب منطقه‌ای باید چاه‌های غیرمجاز را شناسایی کند که در این زمینه کم کاری می‌کند، گفت: به طور مثال فردی ۲۰ حلقه چاه غیرمجاز در گلخانه‌ها را شناسایی کرده است؛ پس چگونه اداره آب منطقه‌ای هم‌چنان ادعای عدم شناسایی چاه‌های غیرمجاز را دارد!

کم آبی مانع احداث گلخانه‌های جدید است

فرماندار شهرستان دهاقان کم آبی را مانع احداث گلخانه‌های جدید دانست و تصریح کرد: در سال گذشته چندین میلیارد وام به گلخانه‌ها داده شد و مردم بدهکار دولت شدند اما با بحران کم آبی مواجه شده‌اند بنابراین در صدور مجوز باید بیشتر تأمل شود.

وی اظهار داشت: اکنون فرصت بسیار مناسبی است تا با در نظر گرفتن سطح کشت گلخانه‌ها و کیفیت محصولات، گلخانه که چاه غیر مجاز دارند را از گلخانه‌هایی که فاقد چاه هستند را شناسایی کرد.

سجادی گفت: کار در گلخانه‌ها مورد استقبال مردم دهاقان قرار نگرفته و بیشترین نیروی کار برای گلخانه‌ها از شهرهای همجوار هستند؛ پس گلخانه‌های نقش چندان مؤثری در اشتغال‌زایی شهرستان نداشته‌اند.

گلخانه‌ها نیازمند چاه بحران هستند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان نیز با حضور در این جلسه اظهار داشت: باغات دزج، قلقله، کوشک، محمود آباد و موسی آباد از اینکه آب به این باغات نمی‌رسد گلایه‌مند هستند و تقاضای افزایش مدت زمان آبیاری از چاه بحران را دارند.

احمد تیموری افزود: برخی از گلخانه‌های سطح شهرستان هم تقاضای استفاده از چاه بحران را دارند و با مشکل کم آبی مواجه شده‌اند.

وی اذعان کرد: در این زمینه باید دقت کنیم که گلخانه‌ها در حال پرداخت وام هستند و با توجه به کم آبی و خشکی چاه‌ها قادر به تعطیلی کشت خود نیستند.

وی گفت: گلخانه‌ها به عنوان سرمایه سبز تلقی می‌شوند و نقش مؤثری در اشتغال‌زایی دارند و باید به مسئله کم آبی آنها بیشتر اهمیت دهیم.

دیدگاه / پاسخ