حالت شب
  • Thursday, 18 April 2024
۶ چیزی که تاریخ مصرفش گذشته اما نمی‌توانیم رهایش کنیم

۶ چیزی که تاریخ مصرفش گذشته اما نمی‌توانیم رهایش کنیم

دنیای امروز مملو از فناوری‌های جدیدی است که از انسان‌ها تقلید می‌کنند. روز‌به‌روز ربات‌ها در خطوط تولید محصولات بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرند و به همین خاطر برخی افراد بر این باور هستند که در آینده ربات‌ها تمام شغل‌ها را از آن خود می‌کنند و از انسان‌ها به عنوان برده‌های خود استفاده خواهند کرد. اما در این میان، همچنان چندین تکنولوژی قدیمی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در این مطلب به فقط ۶ مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

 

زبان برنامه‌نویسی Cobol

۶ چیزی که تاریخ مصرفش گذشته اما نمی‌توانیم رهایش کنیم

در حال حاضر برخی از دستگاه‌های خودپرداز قدیمی یا همان ATM، تا حدی از زبان برنامه‌نویسی Cobol برای این کار استفاده می‌کنند. این زبان برنامه‌نویسی در سال ۱۹۵۹ توسعه پیدا کرده و بنابراین بیش از ۶۰ سال عمر دارد. با وجود اینکه طی این سال‌ها هزاران زبان برنامه‌نویسی مدرن و بهتر به وجود آمده است، اما همچنان برخی صنایع از Cobol استفاده می‌کنند. حتی در دوران همه‌گیری کرونا، آمریکا از برخی از متخصصان قدیمی این زبان برنامه‌نویسی درخواست از بازنشستگی خارج شوند تا به دولت برای آماده‌سازی برنامه‌های مختلف کمک کنند.

 

پرینترهای ماتریس نقطه‌ای

۶ چیزی که تاریخ مصرفش گذشته اما نمی‌توانیم رهایش کنیم

در دهه‌ی ۷۰ میلادی، یک شرکت آمریکایی برای اولین بار از این فناوری برای پرینترها استفاده کرد و با توجه به اینکه استفاده از آن‌ها بسیار ساده است و نیازی به توجه چندانی ندارند، در برخی شغل‌ها برای کارهایی مانند چاپ بلیط همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این فناوری آنقدر محبوب است که حتی شرکت بزرگی مانند Epson همچنان مدل‌های مبتنی بر این فناوری را به فروش می‌رساند.

 

پیجر

۶ چیزی که تاریخ مصرفش گذشته اما نمی‌توانیم رهایش کنیم

قبل از فراگیری گوشی‌های موبایل، پیجرها محبوبیت گسترده‌ای داشتند و موتورولا در این بازار حرف اول را می‌زد. اما بعد از گسترده شدن استفاده از گوشی، بهره‌گیری از این تکنولوژی قدیمی دیگر منطقی نبود. پتنت این فناوری در سال ۱۹۴۹ ثبت شده ولی سال‌ها بعد پیجرها راهی بازار شدند و در ابتدا برای پزشکان توسعه پیدا کردند اما بعدا دیگر شغل‌ها هم به بهره‌گیری از آن روی آوردند. هنوز هم این تکنولوژی قدیمی در صنایعی مانند معادن استفاده می‌شود.

 

ویندوز XP

۶ چیزی که تاریخ مصرفش گذشته اما نمی‌توانیم رهایش کنیم

بعد از ویندوز XP چندین نسخه‌ی جدید ویندوز منتشر شده ولی این نسخه همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۹ گزارشی مبنی بر اینکه ولادیمیر پوتین همچنان از این سیستم‌عامل استفاده می‌کند، منتشر شد. این سیستم‌عامل بیش از ۲۰ سال عمر دارد و در سال ۲۰۱۴ پشتیبانی از آن به پایان رسید.

 

اما با توجه به اینکه بسیاری از کاربران دوست ندارند نحوه‌ی استفاده از سیستم‌عامل‌های جدید را یاد بگیرند، همچنان از XP بهره می‌برند. همچنین در برخی صنایع، کنار گذاشتن این سیستم‌عامل هزینه‌های زیادی را به شرکت‌های موردنظر تحمیل می‌کند و به همین خاطر آن‌ها ترجیح می‌دهند به استفاده از XP ادامه دهند.


تلفن ثابت

۶ چیزی که تاریخ مصرفش گذشته اما نمی‌توانیم رهایش کنیم

با توجه به اینکه در حال حاضر چندین اپ برای تماس رایگان از طریق اینترنت وجود دارد، پس به نظر می‌رسد تلفن‌های ثابت باید منقرض شده باشند. اما در کمال تعجب این تکنولوژی هم همچنان طرفداران زیادی دارد. البته باید خاطرنشان کنیم که در برخی کشورها از نظر اینترنت با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.


فلاپی دیسک

۶ چیزی که تاریخ مصرفش گذشته اما نمی‌توانیم رهایش کنیم

شرکت IBM در دهه‌ی ۷۰ میلادی از فلاپی دیسک‌های ۸ اینچی رونمایی کرد اما این فلاپی دیسک‌های ۳.۵ اینچی بودند که در دهه‌ی ۸۰ با استقبال گسترده‌ای روبرو شدند. به لطف این فناوری، شرکت‌ها و اشخاص می‌توانستند فایل‌های مختلفی را به راحتی بین سیستم‌های گوناگون جابجا کنند.

در کمال تعجب، هنوز هم برخی صنایع از فلاپی دیسک‌ها استفاده می‌کنند. به عنوان مثال چند سال قبل اعلام شد که شرکت British Airways برای ذخیره‌سازی اطلاعات برخی از هواپیماهای بویینگ ۷۴۷ خود از فلاپی دیسک استفاده می‌کند.

 

سخن آخر

منسوخ شدن برخی فناوری‌های محبوب و پرکاربرد ممکن است دهه‌ها طول بکشد. اما در هر صورت با توجه به فناوری با سرعت زیادی در حال پیشرفت است، نباید در برابر این موضوع مقاومت نشان بدهیم و به عنوان مثال به نظر می‌رسد در سال‌های آینده فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی و واقعیت افزوده و مجازی نقش بسیار مهمی در زندگی روزمره ما خواهند داشت.

دیدگاه / پاسخ