حالت شب
  • Tuesday, 23 April 2024
تولید بستر با 42 درصد خاصیت نگهداری رطوبت

بستر پالیز رطوبت را در خود نگه داشته و ضمن جلوگیری از تنش آبی گیاه تا 40 درصد مصرف اب را کاهش میدهد، ترکیبات بستر پالیز پایدار است و کربن و نیتروژن در آن حدود 20 است.

بستر کشت پالیز در صنعت کشت گلخانه ای تغییر ایجاد میکند

تولید بستر با 42 درصد خاصیت نگهداری رطوبت

تولید کننده و کارآفرین بستر پالیز گفت: در قالب یک طرح تحقیقاتی اقدام به تولید بستر  در شش شاخه آپارتمانی، نشاء، باغی، گلخانه ای، کاکتوس و درخت نخل با خاصیت 42 درصد  نگهداری رطوبت  کردیم.

محمد مهدی عبدلی در گفتگو با خبرنگار باخبرباش اظهار داشت: عمده مشکل کشاورزان در اصفهان بحران آب و خاک کشت است و این در حالی که گران قیمت بودن کودهای موجود در بازار باعث شده که کشاورزی و گلخانه داری به یک شغل متضرر مبدل شود.

وی با اضافه به اینکه کشاورزان با استفاده از بستر کشت پالیز ویژه باغی و گلخانه ای دیگر نیازی به استفاده از کودهای دامی و حیوانی ندارد، اضافه کرد: تنظیم مقدار آبیاری و کاهش مصرف آب و کنترل نماتد(بیماری خاک)، جذب بهتر عناصر و ماده مغذی در خاک توسط باکتریهای فعال، افزایش میکروارگانیسم های مفید خاک توسط قارچ های مایکوریزا، فعالیت بیشتر ریشه و افزایش و زنده سازی ریشه های مویی، بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی خاک، کاهش بیماری های خاکزی و ریشه ای ، افزایش کیفی و بهبود انبارداری محصول ، افزایش چشمگیر و رشد سریع محصولات از خصوصیات بستر کشت پالیز ویژه باغی و گلخانه ای است.

تولید کننده و کارآفرین بستر آپارتمانی پالیز اضافه کرد: از بین برنده حشرات موزی، نفوذپذیری مناسب آب در خاک، فعالیت بیشتر ریشه و افزایش حجم آن، رشد و شادابی گیاهان و گلهای آپارتمانی و جذب بهتر عناصر مفید در خاک از خصوصیات بسترآپارتمانی پالیز است.

وی به صرفه اقتصادی این نوع خاک اشاره کرد و افزود: بعنوان مثال اگر برای هر هزار متر زمین کشاورزی، دو تن خاک استفاده شود باید 5 میلیون و 400 هزار تومان هزینه کرد در صورتی که برای کود حیوانی مبلغی بالغ بر 7 میلیون و نیم باید استفاده شود.

عبدلی به خصوصیات بستر نشا پالیز اشاره کرد: این نوع بستر بهترین جایگزین پیت موس و کوکوپیت است و جذب بهترعناصر ریز مغذی ریشه، بهبود خواص فیزیک و شیمیایی، فعالیت بیشترریشه و ساقه نشا، کاهش بیماریهای خاکزی، افزایش چشمگیر نشا، بالا رفتن کیفیت نشا و رشد سریعتر نشا است.

 

بستر پالیز کنترل کننده بیماریهای نماتد در خاک 

وی افزود: بستر پالیز رطوبت را در خود نگه داشته و ضمن جلوگیری از تنش آبی گیاه تا 42درصد مصرف آب را کاهش میدهد، ترکیبات بستر پالیز پایدار است و کربن و نیتروژن در آن حدود 20 است.

عبدلی با اظهار اینکه بستر  پالیز سرشار از مواد غذایی مورد نیاز گیاه است و از حد مجاز عناصرسنگین بکار رفته و حتی مقدار سرب، کادمیوم و کبالت آن نزدیک به صفر است، اضافه کرد: شوری بستر پالیز به میزان 2 تا 3 دسی زیمس بر متر است و از نظر اسیدیته بستر خنثی و مناسب برای جذب عناصر غذایی خاک است.

وی تصریح کرد: بدلیل تخلخل بالای بستر پالیز ریشه براحتی امکان رشد و توسعه داشته و با وجود میکروارگانیسم ها فعال بیماریهای نماتدی و قارچی(فوزاریوم و فایتفترا) بشدت کنترل میشود.

تولید کننده و کارآفرین بستر  پالیز گفت: بیماریهای مثل گومز و قارچ های مضر ریشه ای و نماتدی که در باغات پسته، باغات سیاه ریشه و مرکبات( لیمو، پرتقال و نارنگی..) و باغات انار و گلخانه ها شایع است با بستر پالیز کنترل میشود.

وی به طریقه مصرف بستر پالیز جهت تولید نهال اشاره کرد و اعلام داشت: جهت کاشت نهال در عرصه و گودال، 2 کیلوگرم از بستر استفاده میگردد و به منظور کاشت گلهای زینتی در خاک با 5 تا 10 سانتیمتر سطح رویی خاک در هر مترطول ترکیب میشود .

وی ادامه داد: همچنین برای کاشت گلخانه ای  صیفی جات و سبزیجات غده ای ، به صورت خطی و طولی، هر متر طول در پشته خاکی 3 کیلوگرم و در سیستم هیدروپونیک برای هر باکس 90 سانتیمتری به مقدار 10 کیلوگرم بستر پالیز استفاده میشود و برای هر سال 30 درصد از ماده مغذی آن کسر می گردد.

عبدلی با اشاره به اینکه بستر بیولوژیک باغی پالیز جهت کود دهی درختان در باغات به ازای سن درخت تا 5 سال 10 کیلو و هر سال با افزایش سن درخت 2 کیلو اضافه میشود، ادامه داد: بستر تولید نشاء پالیز را جایگزین پیت موس و کوکوپیت با خواص ضد بیماریهای قارچی است که برای هر سینی 112 حفره ای ، 950 گرم استفاده میشود.

وی  گفت: برای گل و گیاه آپارتمانی پالیز باید طوری مصرف شود که ریشه گیاه در بستر پالیز قرار گیرد که توضیحات آن را قبلا در گزارش بستر مناسب گل های آپارتمانی توضیح داده بودیم .

اینجامطالعه کنید

تولید کننده و کارآفرین بستر پالیز اعلام کرد: جا دارد از تمامی افرادی که در این طرح تحقیقاتی مشارکت داشتند، تقدیر تشکر کنم و افرادی که تمایل به دریافت مشاوره یا خرید بستر مذکور را دارند میتوانند با شماره تلفن 09134303159  تماس بگیرند.

 

 

 

 

 
تولید بستر با 42 درصد خاصیت نگهداری رطوبت
تولید بستر با 42 درصد خاصیت نگهداری رطوبت
تولید بستر با 42 درصد خاصیت نگهداری رطوبت
تولید بستر با 42 درصد خاصیت نگهداری رطوبت

دیدگاه / پاسخ