حالت شب
  • Monday, 29 April 2024
سگزی اصفهان از چرخه دفن پسماندهای پزشکی حذف می‌شود

سگزی اصفهان از چرخه دفن پسماندهای پزشکی حذف می‌شود

احمدرضا لاهیجان‌زاده اظهار کرد: پسماندهای بیمارستانی و پزشکی بدلیل عفونی بودن بخش عمده‌ای از آنها جزو پسماندهای ویژه و خطرناک به‌شمار می‌آیند بنابراین دفن و امحای آنها، شیوه‌نامه و روش خاص خود را دارد.

وی با بیان اینکه پسماندهای بیمارستانی اصفهان تا مرداد سال ۱۴۰۱ به سایت سگزی منتقل و در آنجا بر اساس شیوه‌نامه‌های موجود، دفن می‌شد، اظهار کرد: از مرداد ۱۴۰۱ با همکاری قوه قضاییه و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و طی جلسه‌هایی که در معاونت عمرانی استانداری برگزار شد، بیمارستان‌های اصفهان ملزم به عقد قرارداد با یک مرکز پسماندسوز بمنظور امحای پسماندهای بیمارستانی و عفونی شدند.

لاهیجان‌زاده با اشاره به اینکه این مرکز زباله‌سوز پزشکی در حدود ۷۰ کیلومتری شهر اصفهان مستقر است، اضافه کرد: این کار در ابتدا با دشواری پیش رفت اما در نهایت با همراهی دانشگاه علوم پزشکی و نظام پزشکی اصفهان، ۵۱ بیمارستان با مرکز پسماندسوز مذکور قرارداد بستند.
وی با بیان اینکه تا ۲۱ فروردین امسال حدود سه هزار و ۴۰۰ تُن پسماند بیمارستانی از اصفهان به سایت پسماندسوز منتقل و امحا شده است، تصریح کرد: این مرکز طبق استانداردهای روز به امحای پسماندهای پزشکی و بیمارستانی می‌پردازد.

لاهیجان‌زاده با اشاره به اینکه پسماندهای پزشکی مراکز درمانی کوچکتر و مطب‌ها همچنان به سایت سگزی منتقل می شد، گفت: برای امحای این پسماندها نیز همان روند انجام شده برای بیمارستان‌ها در پیش گرفته و مقرر شد که این پسماندها نیز به سایت زباله‌سوز پزشکی مستقر در ۷۰ کیلومتری اصفهان منتقل شود.

دبیر کارگروه مدیریت پسماند استان اصفهان با بیان اینکه مقرر است قرارداد این کار در تاریخ ۲۷ فروردین جاری منعقد و نهایی شود، تاکید کرد: طبق این قرارداد، پسماندهای پزشکی مطب‌ها و کلینیک‌ها نیز از اول اردیبهشت امسال به سایت زباله سوز پزشکی منتقل و امحا می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان با تاکید براینکه از اول اردیبهشت، پسماندهای پزشکی به سایت سگزی منتقل نخواهد شد، گفت: از مردم، فرمانداران و شهرداران می‌خواهیم تا در صورت مشاهده تخلیه غیرمجاز پسماندهای پزشکی موضوع را به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان یا استان گزارش کنند تا مورد بررسی قرار گیرد و با متخلفان برخورد قانونی شود.
وی خاطرنشان کرد: اصفهان تنها کلانشهر در کشور است که بصورت اصولی و با همکاری بخش های مختلف، بستر مناسبی برای عقد قرارداد بیمارستان‌ها با مرکز پسماندسوز برای امحای زباله های پزشکی و عفونی کرد.
لاهیجان‌زاده افزود: اصفهان در مهر ۱۴۰۲ بعنوان الگو در کشور برای امحای پسماندهای بیمارستانی به سایر کلانشهرها معرفی شد.

وی تصریح کرد: با طرح اجرا شده پسماندهای پزشکی و بیمارستانی تا شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان از جمله خمینی شهر، فلاورجان و نجف آباد نیز به سایت زباله سوز منتقل و امحا می شود.
وی با بیان اینکه سایت سگزی، محلی قانونی برای دفن پسماندهای پزشکی طبق شیوه‌نامه‌های موجود بود، خاطرنشان کرد: در چند مورد، این زباله‌ها بدلیل تاخیری که در دفن آنها اتفاق می افتاد در محیط رها می‌شد که سبب شکایت مردمی شده بود.

 با توجه به ضوابط و روش‌های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی و پسماندهای وابسته مُصوب وزارت بهداشت، کلیه بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی موظفند پسماندهای خود را تفکیک، جمع‌آوری، نگهداری و بی‌خطرسازی کنند و سپس به‌منظور دفع نهایی تحویل شرکت‌های دارای مجوز بدهند و آنها نیز پسماند بی‌خطر شده را به محل مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست برای دفع نهایی منتقل کنند.

سگزی(سجزی) حدود ۴۰ کیلومتری شرق کلانشهر اصفهان است.

منبع: ایرنا 

دیدگاه / پاسخ