حالت شب
  • Sunday, 28 April 2024
مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان یاری به بیماران حاد تنفسی در اولویت فعالیت اورژانس و آمبولانس ها قرار دارد

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان یاری به بیماران حاد تنفسی در اولویت فعالیت اورژانس و آمبولانس ها قرار دارد

به گزارش باخبرباش،مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با بیان اینکه به طور میانگین در کلان شهر اصفهان زمان رسیدن آمبولانس به بیمار و مصدوم ۱۱ دقیقه و در دیگر شهرستان های استان ۱۰ دقیقه است، میانگین زمان رسیدن به محل در حوادث جاده ای بین شهری در استان اصفهان را ۱۴ دقیقه عنوان کرد.

دکتر فرهاد حیدری در گفتگو با خبرنگار باخبر باش، تصریح کرد: برای بیماران کرونایی نیز سازو کار ویژه ای طراحی شده و مراکز ویژه بیمارستانی هم که برای این امر اختصاص یافته اند امکانات و تجهیزاتی را برای اعزام و انتقال بیماران تدارک دیدند.

وی، در پاسخ به این پرسش که شنیده شده بعضی از آمبولانس ها از انتقال بیماران کرونایی خودداری می کنند، گفت: به طور کلی اورژانس ۱۱۵ بیماران "اورژانسی" را انتقال می‌دهد و بیماری که شرایط تهدید کننده حیات دارد و هوشیاری یا تنفس وی دچار اختلال شده است در اولویت هستند، ولی صرفا مبتلا به کرونا بودن دلیل بر اعزام آمبولانس ۱۱۵ و یا انتقال بیمار نیست.

 حیدری، اضافه کرد: ممکن است این افراد فقط علایمی مانند سرماخوردگی داشته باشد که این "شرایط اورژانسی" ایجاد نمی کند و نیازی به انتقال اورژانسی توسط واحد های امدادی ندارد. اما چنانچه بیمار کرونایی علایمی دال بر شدت بیماری مانند تنگی نفس را داشته باشد یا موارد دیگری که با هماهنگی پزشک اتاق فرمان است حتما به مرکز درمانی منتقل خواهد شد و قطعا همکاران اورژانس کوتاهی نمی کنند.

 این مدیر ارشد اورژانس استان اصفهان، در خصوص اینکه آمبولانس ها در چه فواصلی در شهر ها و جاده ها مستقر هستند؟ پاسخ داد: پایگاه شهری بر اساس آیین نامه طرح پوشش فراگیر اورژانس پیش‌بیمارستانی به ازای هر ۵۰ هزار جمعیت در مراکز شهرهایی که دانشکده یا دانشگاه علوم پزشکی دارند، راه اندازی می شود و اضافه بر آن به ازای هر ۶۰ هزار نفر جمعیت بعدی. در مورد پایگاه جاده ای به فاصله‌ي هر ۴۰ کیلومتر راه اصلی، در مبادی ورودی و خروجی شهرها و  ۱۵ دقیقه زمان رسیدن بر بالین بیمار  این مراکز و ایستگاهها، راه اندازی می شود.

دکتر حیدری، با اشاره به اینکه، در شهر اصفهان بدلیل مشکلات تامین مکان استقرار پایگاه ، برخی از پایگاهها در فاصله مناسب قرار ندارند، توصیه کرد: از مردم خواهش می کنیم، به محض شنیدن صدای آژیر آمبولانس،  مسیر را برای عبور آمبولانس باز کنند و از تجمع در محل حادثه خودداری کنند زیرا تجمع باعث اختلال در امر امدادرسانی خواهد شد.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان در خصوص امداد هوایی در اصفهان، اظهار کرد: به طور کلی موارد اعزام اورژانس هوایی شامل؛ مواردی که حفظ زمان برای نجات جان بیمار ضروری باشد، امکان انتقال زمینی نباشد یا انتقال زمینی باعث تهدید زندگی بیمار شود و یا مرکز درمانی فاقد امکانات و یا تخصص لازم جهت پوشش خدمات به بیمار یا مصدوم باشد و تأخیر در انتقال، باعث مخاطرات جدی گردد و انتقال زمینی نیز زمان بر بوده و می تواند باعث تهدید حیات بیمار شود، انجام می شود و در اولویت قرار دارد.

حیدری در پایان خاطر نشان کرد: مناطق کوهستانی اطراف مثل خرم آباد و شهرکرد، خودشان اورژانس هوایی دارند ولی درصورتی که از استان اصفهان درخواست کمک کنند به آنجا نیز پرواز خواهیم داشت. برای حوادث و شرایط بحران که اصفهان به عنوان استان معین پایتخت یعنی تهران است و همیشه مقداری ذخیره دارو و تجهیزات به صورت آماده باش داریم که درصورت نیاز به مناطق حادثه انتقال داده خواهد شد.

دیدگاه / پاسخ